Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Írások

    • Interjúk
    • A hét arca
    • Határtalanul
    • Ismeretlen ismerősök
    • A nemzet erdélyi színészei
    • Művészek írták
    • Beszámolók
    • Beszélő képek

    Tündérpalota, ma – Csongor és Tünde

    Nemzeti Színház 11.29.

    Szegő György
    2025. december 2.
    A Csongor és Tünde drámairodalmunk harmadik óriása – színpadra állítása örök kihívás volt és lesz. Vörösmarty Mihály instrukcióként nagy mennyiségben írt elő szcenikai csodákat, varázslatokat, amelyektől 1830 óta a mű nem a rendezők, inkább a látványtervezők álma.

    Az előadás az 1800. december 1-én született Vörösmarty színpadi főműve. A Nemzeti a verses mű rangjának életben tartását tűzte ki a 225. évfordulón. A színpadon nehezen működtethető drámát Paulay Ede is csak 50 évvel később, 1879-ben állította először színpadra. Igazi próbatétele: egy éjszakától éjszakáig ívelő nap láttatása – kozmikusan a világ, filozofikusan az élet értelmét kutató történetét – és s azt délben visszafordítva – versben előadni. »Van-e rendező, aki nem ül gondterhelten a Csongor és Tünde szövegkönyve fölött, amikor Vörösmarty színpadi instrukcióit olvassa? „A kútból egy leányalak tűn föl, mely Csongornak integetve tovaleng.” Vagy másutt: „Kevés idő múlva nagy roppanással egy fényes palota emelkedik a tündérfa ellenébe. A rendező föltehetően úgy gondolkodik: a képzelet silány technikává, süllyesztők és zsinórból leengedett borospalackok játékává aljasul, ha azzal próbálkozik, hogy szó szerint valósítsa meg a szerző utasításait”.« – írta Koltai Tamás a Játék és csodák c. – Sík Ferenc Nemzetiben rendezett, színháztörténeti áttekintést is kínáló Csongor és Tünde tanulmányában (Színház, 1976/7).

    Winkler Tamás Ábel, Jakab K. Tamás, Juhász Péter, Krauter Dávid Róbert
    Winkler Tamás Ábel, Jakab K. Tamás, Juhász Péter, Krauter Dávid Róbert
    Megkaptam néha én is, hogy „a rendező hangszere a színész – és nem a színpadgépezet”. Vidnyánszky Attila monumentális munkája számomra most azt is megmutatja, hogy szerencsére nem mindig igaz ez a vagy-vagy, bár korábban az volt.

    A romantikus előadásokat a 20. századra új stílus váltotta fel. Valószínűen a politikus polihisztor Bánffy Miklós volt az egyik korszerűsítő díszlettervező (1932). Németh Antal Jaschik Álmost 1921-es mesekönyv-illusztrációja nyomán hívta tervezőnek (1937) – de mesejátéknak hirdették az előadást. A berlini Schiller Theater a pesti Operából Pekári Istvánt kérte fel a németnyelvű színrevitel tervezőjének (1942). Marton Endrének 1962-ben – még a Blaha Lujza téren – Hincz Gyula, az avantgárdként induló festő a díszlettervezője. A fenti Sík Ferenc rendezés – látványtervezője Csányi Árpád, aki kötelek indaerdejével teremtett szimultánteret. Hozzá gumiasztal-szerű talajjal segítette a Sík féle „fizikai színházat”.  Csiszár Imre 1990-ben ugyancsak szimultán játékteret képzelt el, ő temetőbe tette a cselekményt – sírkövek animálása jelezte a sűrű színváltásokat. Ezeket a jelmezekkel is segíteni szokták, hogy a néző jobban kövesse a történet bőséges fordulatait – e feladat jelmeztervezői mestermunkát igényel. Schäffer Judit volt a legendás Sík Ferenc előadás jelmeztervezője. Nehéz feladat volt mindig, hogy a ruhák élő, működő öltözékek legyenek és ne csak díszes külsőségek. Ez most Berzsenyi Krisztinának maximálisan sikerült. A szerep-figurák egyszerre mesélnek, alkalmazkodnak, akár szépek is, a számos nyíltszíni vagy pár másodpercnyi gyorsöltözés-bravúrt is beleértve.

    Juhász Péter, Battai Lili Lujza, Séra Dániel, Polyák Anita
    Juhász Péter, Battai Lili Lujza, Séra Dániel, Polyák Anita

    De a kritikák szerint az előadások rendre adósak maradtak – a forrásként ismert Gyergyai-tündérhistória, a népmesék és a Shakespeare-fordító Vörösmarty holisztikus világképének színpadra állításával. Tehát, ezúttal is magasan a mérce. Amit az előadás kortársi zenével, tánccal, látvánnyal akar átugrani. Ezek az eszközök ígéretesek – világunk megvadult, felgyorsult kommunikációja miatt is. Vidnyánszky Attila totális színházzá formálja a 12 szereplő és a zene által őrülten pergő, 21. sz.-i Csongor és Tündét. Nem a bemutatót láttam, így átéltem, hogy a nézőtéri – kezdésre váró, részben gyerekkorú – publikumnál okos telefonok tömege virít: felgyorsult, az időt mohón fogyasztó/fecsérlő korunk jelképe. Szorongtam, vajon a mai Nemzeti több megkapó győzelme, e szinte lehetetlen vállalkozásnál is beteljesül-e. Végre megszólal a kortárs zene.

    Winkler Tamás Ábel, Jakab K. Tamás, Séra Dániel, Krauter Dávid Róbert
    Winkler Tamás Ábel, Jakab K. Tamás, Séra Dániel, Krauter Dávid Róbert
    Korábban az előadások zenei támogatását Erkel, később Goldmark komponálták. Itt mindjárt az elején kiderült, hogy az új zenés változat lüktető muzsikája, rap-ritmusban formált szövege, leköti, sőt elbűvöli a publikumot. Telefonfények nem gyúlnak többé. Egy tíz év körüli fiú mellettem karmesterként vezényli a zenét. A főhősök bravúrosan szólóznak, a három ördög – Krauter Dávid, Jakab K. Tamás és Winkler Tamás Ábel – pedig remek kórust alkotva, fizikai színházat is művelnek: utcai mutatvány-mozgásuk a mai techno-eszközökkel együtt hatásos.

    Csongort Juhász Péter, Tündét Battai Lili Lujza adják, hol lírai hangon, hol sodró erejű akrobatikával, az alsó-, felső-gépezetet óramű precizitásába illeszkedve, a teret keresztül-kasul átjárva/áttáncolva. Fiatalok mind.  Amint Paulaynál az egykori Tündét a 19 éves Márkus Emília, Mirigyet a 29 éves Jászai Mari, Csongort a 30 éves Nagy Imre alakították. Balga szerepét egy „öreg”, a 38 éves Vízvári Gyula játszotta. Ők már előtte összeszoktak Paulaynál. Ezt Praznovszky Mihály közli (Nemzeti, 25/9). Hozzátéve, hogy akkor társulat épült. Úgy tűnik, most Vidnyánszkynál, ugyancsak. Mert fiatalok Katona Kinga (Mirigy), Polyák Anita (Ilma) és Séra Dániel (Balga) is. A fantasztikus képek élő látványában és a szerzői instrukciókat megvalósító süllyedők, emelők rendszerében remekelnek.       

    A díszlet mozgása egy lakótelepi albérlet kisszobájából indul – a fiatal nézők átélhetik, hogyan is válik egy diák Csongorrá. Ledért Bubik Réka e.h., az Éj királynőjét Tabajdi Anna e.h. játsszák – hol jobb sorsra érdemes fiatalok utcai figurái, hol megszemélyesülő filozofikus gondolatok. A felnyíló panel-homlokzat telepi utcára és játszótérre tágulnak, ahol nagyon él a rap és a brék. A házak ablakai transzparensek, nagyvárosi színek, filmkockák villódznak – Szarka Tamás ritmusában. Néha kilátunk közöttük a Kozmoszba. A díszlettervező Fejes Szabolcs, színpadának impulzív módon organikus világa mögé oda kell képzelnünk a hangszerelőt, a stúdiómelót, a videóst, a két ügyelőt. Az összhangzat elbűvölő. A Nemzeti Csongor és Tündéje színházi ünnep.
    Katona Kinga
    Katona Kinga

    Címkép: Juhász Péter, Tabajdi Anna, Battai Lili Lujza, Polyák Anita

    Bemutatók képekben

    • Csongor és Tünde
      Nemzeti Színház Csongor és Tünde
      rendezőVidnyánszky Attila
    • A színházcsináló
      Orlai Produkciós Iroda A színházcsináló
      rendezőPelsőczy Réka
    • Máli néni
      Miskolc kamara Máli néni
      rendezőCsiszár Imre
    • let’s go japan with the kids
      Trafó let’s go japan with the kids
      rendezőÖrdög Tamás

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu