Hírek
Hamarosan a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe érkezik Donizetti hazánkban ritkán hallható alkotása, a 16. századi, rendkívül izgalmas történetet bemutató Lucrezia Borgia, méghozzá a kivételes spanyol szoprán, Yolanda Auyanet címszereplésével.
Victor Hugo drámái számos híres operának voltak ihletői és kiindulópontjai, közülük talán a legismertebb Verdi Rigolettója. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy a bel canto egyik legnagyobb mestereként számon tartott Gaetano Donizetti Lucrezia Borgiát a középpontba állító zenés drámájának alapjául szolgáló, Felice Romani munkáját dicsérő librettó szintén a francia írózseni egyik színművéhez, a Lucrèce Borgiához köthető. A 16. század elején játszódó, váratlan fordulatokban gazdag, prológusból és két felvonásból álló mű – bár zenei színvonalát tekintve vetekszik bármely másik Donizetti-sikerrel – lényegesen ritkábban kerül színpadra, mint a szerző vígoperái. A mostani bemutatót a számos sikeres operaelőadást jegyző Anger Ferenc rendezésében, félig szcenírozott formában, válogatott nemzetközi művészek közreműködésével élvezheti a Müpa közönsége. „A Lucrezia Borgia koncentrált és egyszerű történet, amit azonban kiegészít és teljessé tesz az a felfokozott, érzéki zeneiség, amely a bel canto stílus sajátja. Rájövünk, hogy a »szép éneklés« kultusza nem öncélú, hanem erőteljesen hozzájárul a karakterek és a történet részletgazdagságához. A mi előadásunk dramaturgiailag szinte ugyanolyan lesz, mint egy Wozzeck- vagy Tosca-produkció” – mondta a rendező.
A címszereplő spanyol szoprán, Yolanda Auyanet az olasz repertoár avatott előadója és az európai operaházak kedvelt csillaga, a Gennarót alakító, elsősorban bel canto szerepeiről ismert Stefan Pop a 2010-es Operalia versenygyőzelmével vívta ki helyét a legjobb lírai tenorok közt, míg az olasz mezzoszopránt, Cecilia Molinarit kimunkált hangja és elegáns interpretációi miatt kedveli a szakma és a közönség egyaránt. A világszerte elismert, legendás basszust, Bretz Gábort senkinek nem kell bemutatni, kivétel nélkül minden alkalom ünnep, amikor átélt játékát és összetéveszthetetlen hangját hazai színpadokon csodálhatjuk. Az előadás karmestere, a bel canto specialista Andrij Jurkevics a közelmúltban elhunyt Edita Gruberová állandó kísérője volt, akivel a Müpa nézői már többször is találkozhattak.
November 18., 19:00–21:30 – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Donizetti: Lucrezia Borgia
Félig szcenírozott előadás
-
Művészek írták
Tündérpalota, ma – Csongor és Tünde
A Csongor és Tünde drámairodalmunk harmadik óriása – színpadra állítása örök kihívás volt és lesz. Vörösmarty Mihály instrukcióként nagy mennyiségben írt elő szcenikai csodákat, varázslatokat, amelyektől 1830 óta a mű nem a rendezők, inkább a látványtervezők álma. Szegő György -
Interjúk
Apám morális tartása az, ami beárazta vagy bemérte, hogy nekem miről mi az ítéletem
Verebes István színész, rendező, közéleti ember. Pályája évtizedeken átível, a színház, televízió és a publicisztika világába egyaránt. Lovas Ildikó -
Interjúk
„... az föld pedig vala ékesség nélkül való és puszta és setétség vala és az Úrnak lelke táplálja vala az vizeket…”
…köszönés után a Vizsolyi Biblia szavaival fogad Csernus Mariann, akivel utoljára 3 éve beszélgettem, amikor a Bethlen Téri Színházban ismét előadta a Biblia maga által dramatizált változatát, amelyet négy évtizeden keresztül játszott szerte az országban. Lovas Ildikó






















