Hírek
A fesztivál célja egy európai szinten különleges és egyedülálló kulturális régió nyelvi sokszínűségének népszerűsítése.
Az érdeklődő nézőknek lehetőséget nyújtunk román, magyar és ukrán nyelvű előadások megtekintésére. Két ország három színházi társulata kiemelkedő produkciókkal járul közönségünk elé, melyek napjainkban aktuális, ki-kinek saját közösségére jellemző, egyedülálló témákat dolgoznak fel. A megható és elgondolkodtató előadások kivételes élményt nyújthatnak a nőzők számára, származástól és a beszélt nyelvtől függetlenül.
A rendezvény célja, hogy lehetőséget biztosítson a művészek közötti, földrajzi, nyelvi és kulturális határokat átlépő interakcióhoz és eszmecseréhez. A fesztivál programjában kiemelt helyet kapnak a műhelymunkák és a szakmai beszélgetések, melyek résztvevői megoszthatják egymással személyes tapasztalataikat és megismerhetik a másik közösség színházi nézőit.
A legfontosabb talán, hogy ez a találkozás a színházaink közt a normalitást és az emberségességet hirdeti ezekben az abszurd időkben. Úgy a nézőknek, mint a szakmabelieknek üzenjük ezáltal, hogy szükségünk van egymásra és hogy akkor, amikor bombák robbannak és fegyverek ropognak körülöttünk, színházat építeni egy szép és nemes gesztus, a féktelen terrorral szembeni ellenállás jelképe.
PROGRAM
November 12., 18 óra - Mika Myllyaho: KÁOSZ - Szatmárnémeti Északi Színház, Harag György Társulat
November 13., 18 óra - Oleksandr Gavrosh: CHIRIKLI - Ungvári Drámai Színház
November 14., 18 óra - Neda Nezhdana: OTVETKA - Ungvári Drámai Színház
November 15., 16 óra - Fredrik Brattberg: ÖRÖK VISSZATÉRÉS - Szatmárnémeti Északi Színház, Mihai Raicu Társulat
Az előadásokról:
Neda Nezhdana – OTVETKA
Az Otvetka egy monodráma, mely egy ukrán írónő, Neda Nezhdana “Otvetka@UA” című írásán alapul. Az előadás szereplője egy várandós nő, akinek szeretett férje egy orosz mesterlövész végzetes fegyverének áldozata lett, még a 2014-es orosz-ukrán háború idején. A nő mindeközben meghívást kap egy oroszországi barátnője esküvőjére. A történet ijesztően időszerű, hiszen napjainkban is ukrán nők férjei, élettársai harcolnak Oroszország ellen, több ezer 20 és 40 év közötti nő küzd meg nap mint nap egyedül a háború okozta nehézségekkel. Az előadás célja, hogy emlékeztessen a mai napig zajló háborúra és az ezáltal okozott mindennapi kihívásokra.
Oleksandr Gavrosh – CHIRIKLI
Az előadás alapja egy roma származású kortárs író, önéletrajzi regénye. Mykola Burmeka-Dyury a Nagyszőlősi Járás egy kis falujában, Magyarkomjáton született és nőtt fel. Ez az első olyan kárpátaljai dokumentarista dráma, amely első sorban történeti hitelességre törekszik. Az előadás egy anyának és gyermekének a történetét meséli el, kettejük kapcsolatán keresztül nyerhetünk betekintést a helyi roma közösség életébe is. A produkció leginkább az érzelmi világra kíván hatni, a történetet követve garantált, hogy egyetlen néző sem marad közönbös.
Fredrik Brattberg – ÖRÖK VISSZATÉRÉS
Fredrik Brattberg, kortárs norvég drámaíró műve a halálról, és az elmúlással járó fájdalomról szól. A Halál kísértése komoly következményekkel jár. Vajon mennyi gyötrődést képes elviselni az ember? Meddig bírja elfogadni az örök bizonytalanságot, mielőtt végre döntést hozna - akármilyen fájdalmas is legyen ez a döntés? Az “Örök visszatérés” tekinthető fekete komédiának, azonban könnyen megtörténhet, hogy a kimondott szavak kétértelműsége és az érzelmi túlfűtöttség útvesztőjében a humornak nyoma vész, a harsogó nevetés pedig keserves sírásba vált át.
Mika Myllyaho – KÁOSZ
Sofia, Julia és Emmi átlépnek határaikon, és bár megjárják a dutyit és a káoszt, megtapasztalják, hogy érdemes kiállni magunkért mert csak a felszabaduláson keresztül vezet út az igazi önismerethez.
Valódi felismeréseket ígér a szórakoztató történet, mely egy fergeteges humorú, lelassíthatatlan fúgához hasonlatos.
A rendezvény célja, hogy lehetőséget biztosítson a művészek közötti, földrajzi, nyelvi és kulturális határokat átlépő interakcióhoz és eszmecseréhez. A fesztivál programjában kiemelt helyet kapnak a műhelymunkák és a szakmai beszélgetések, melyek résztvevői megoszthatják egymással személyes tapasztalataikat és megismerhetik a másik közösség színházi nézőit.
A legfontosabb talán, hogy ez a találkozás a színházaink közt a normalitást és az emberségességet hirdeti ezekben az abszurd időkben. Úgy a nézőknek, mint a szakmabelieknek üzenjük ezáltal, hogy szükségünk van egymásra és hogy akkor, amikor bombák robbannak és fegyverek ropognak körülöttünk, színházat építeni egy szép és nemes gesztus, a féktelen terrorral szembeni ellenállás jelképe.
PROGRAM
November 12., 18 óra - Mika Myllyaho: KÁOSZ - Szatmárnémeti Északi Színház, Harag György Társulat
November 13., 18 óra - Oleksandr Gavrosh: CHIRIKLI - Ungvári Drámai Színház
November 14., 18 óra - Neda Nezhdana: OTVETKA - Ungvári Drámai Színház
November 15., 16 óra - Fredrik Brattberg: ÖRÖK VISSZATÉRÉS - Szatmárnémeti Északi Színház, Mihai Raicu Társulat
Az előadásokról:
Neda Nezhdana – OTVETKA
Az Otvetka egy monodráma, mely egy ukrán írónő, Neda Nezhdana “Otvetka@UA” című írásán alapul. Az előadás szereplője egy várandós nő, akinek szeretett férje egy orosz mesterlövész végzetes fegyverének áldozata lett, még a 2014-es orosz-ukrán háború idején. A nő mindeközben meghívást kap egy oroszországi barátnője esküvőjére. A történet ijesztően időszerű, hiszen napjainkban is ukrán nők férjei, élettársai harcolnak Oroszország ellen, több ezer 20 és 40 év közötti nő küzd meg nap mint nap egyedül a háború okozta nehézségekkel. Az előadás célja, hogy emlékeztessen a mai napig zajló háborúra és az ezáltal okozott mindennapi kihívásokra.
Oleksandr Gavrosh – CHIRIKLI
Az előadás alapja egy roma származású kortárs író, önéletrajzi regénye. Mykola Burmeka-Dyury a Nagyszőlősi Járás egy kis falujában, Magyarkomjáton született és nőtt fel. Ez az első olyan kárpátaljai dokumentarista dráma, amely első sorban történeti hitelességre törekszik. Az előadás egy anyának és gyermekének a történetét meséli el, kettejük kapcsolatán keresztül nyerhetünk betekintést a helyi roma közösség életébe is. A produkció leginkább az érzelmi világra kíván hatni, a történetet követve garantált, hogy egyetlen néző sem marad közönbös.
Fredrik Brattberg – ÖRÖK VISSZATÉRÉS
Fredrik Brattberg, kortárs norvég drámaíró műve a halálról, és az elmúlással járó fájdalomról szól. A Halál kísértése komoly következményekkel jár. Vajon mennyi gyötrődést képes elviselni az ember? Meddig bírja elfogadni az örök bizonytalanságot, mielőtt végre döntést hozna - akármilyen fájdalmas is legyen ez a döntés? Az “Örök visszatérés” tekinthető fekete komédiának, azonban könnyen megtörténhet, hogy a kimondott szavak kétértelműsége és az érzelmi túlfűtöttség útvesztőjében a humornak nyoma vész, a harsogó nevetés pedig keserves sírásba vált át.
Mika Myllyaho – KÁOSZ
Sofia, Julia és Emmi átlépnek határaikon, és bár megjárják a dutyit és a káoszt, megtapasztalják, hogy érdemes kiállni magunkért mert csak a felszabaduláson keresztül vezet út az igazi önismerethez.
Valódi felismeréseket ígér a szórakoztató történet, mely egy fergeteges humorú, lelassíthatatlan fúgához hasonlatos.
-
Művészek írták
Abszurd királyság
A Műcsarnok abban a reményben vette fel idei programjába az Übü király drámához köthető, élményszerű ugyanakkor informatív tárlatát, hogy az a kánont szélesíti és bizonnyal „művészetet művészettel csináló” kiállítás. Új kutatásokat prezentál: látványos módon. -
Interjúk
„Az emberközpontú, emberséges színházban hiszek”
Bandi András Zsolt. A huncut-mosolyú, kócos szemöldökű, a vérprofi, a maximalista, az igazi nagy tehetségű színész, s az igazán emberséges ember, akinek mindenkihez van pár kedves szava, vagy egy humoros beköpése. Szerda Zsófi -
Művészek írták
Eternal Yorick – Life book Csaba Antal / díszlettervek
Antal Csaba indulásakor, a '70-es, '80-as években kialakult két kőszínházi iskola – a kaposvári és a szolnoki műhelyek – praxisával meghatározó módon hatott a színház művelőire és közönségükre. Szegő György