Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Madách Színház

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet
    • 2024/2025
    • 2022/2023
    • 2021/2022
    • 2020/2021
    • 2019/2020
    • 2018/2019
    • 2017/2018
    • 2016/2017
    • 2015/2016
    • 2014/2015
    • 2013/2014
    • 2012/2013
    • 2011/2012
    • 2010/2011
    • 2009/2010
    • 2008/2009
    • 2007/2008
    • 2006/2007
    • 2005/2006
    • 2004/2005
    • 2003/2004
    • 2002/2003
    • 2001/2002
    • 2000/2001
    • 1999/2000
    • 1996/1997
    • 1995/1996
    • 1994/1995
    • 1982/1983
    • 1967/1968
    • 1966/1967
    • 1965/1966
    • 1964/1965
    • 1962/1963
    • 1961/1962
    • 1960/1961

    Németh LászlóAz áruló

    • Görgey ArthurBessenyei Ferenc
    • AdélGörgey feleségeBéres IlonaCsűrös Karola
    • GidaGörgey bátyjaHorváth Jenő
    • IstvánGörgey öccseHuszti Péter
    • MoroposztógyárosBasilides Zoltán
    • MoronéBékés Itala
    • ReviczkyGörgey volt adjutánsaKoltai János
    • LátogatóLinka György
    • GeorgeinasGyenge Árpád
    • MainzkönyvkereskedőBodor Tibor
    • GyulaVincze TiborCsizmadia Gábor
    • Károlyifj. Gyenge ÁrpádMéhes Imre
    • rendezőÁdám Ottó
    • díszlettervezőKöpeczi Bócz István
    • jelmeztervezőMialkovszky Erzsébet
    • segédrendezőSzirtes Tamás

    Részlet a Film, Színház, Muzsika 1966. december 30.számában megjelent kritikából:



    "[...] Németh László drámája nem a történelmet veszi revízió alá: a komoly történetírás sohasem vitatta a drámában felsorakoztatott tényeket. (A schwechati vereség jelentőségét, a téli hadjárat ragyogó fegyvertényeit, a visszavonulás stratégiai-szervezési mintaszerűségét.) A dráma sokkal több, mint egy történelmi név megtisztítása a hozzátapadó salaktól. Az áruló voltaképp grandiózus parabola: úgy bizonyítja be Görgey objektív felelősségét, hogy szubjektíve a legtisztább ragyogással ékesíti alakját. A történelem - tanítja a mű teljes dialektikus sugárzásával - a maga lélektanilag és társadalmilag logikus útjain megtermi és megteremti azokat, akik kifejezik akaratát, mélyrétegeinek tendenciáit. A történelem pedig Kossuth óriás árnyát nyújtóztatja el a színpadon, - a dráma három felvonásán át. Kossuthét, aki lehetett »szent kókler« egy racionális, csiszolt és művelt stratéga szemében, Kossuthét, aki »hazudhatott akkorát valamilyen vármegyeház erkélyéről, hogy utóbb maga is megbánja« - Kossuthét, akit gyakran az irrealitások területére ragadhatott el zengő baritonjának igézete, de aki mégis, Németh László Görgeyje szerint is: a nemzet lelkét fejezte ki, egy olyan fénylőszárnyú pillanatban, amilyen évezredenként nem sokszor születik...



    Az árulóban Németh László történeti drámáinak jól ismert dramaturgiájával, színpadi eszközeivel építkezik. A cselekvés, a történet drámaisága helyén, a dialógusok gondolati izzása, a színpadi összecsapások helyén szellemi felfűtöttség. Az állóképszerű szituációkat a drámai anyag belső sodrása teszi színszerűvé, de hogy ez így van, abban nagy érdeme van a Madách Színház előadását rendező Ádám Ottónak. Ádám legjobb rendezéseinek színvonalán vitte a közönség elé a drámát. Letisztult, végtelenül puritán színpadán világos koncepcióval fejezi ki a darab szellemiségét. A színházi közvetítőeszközök, a tempó, a stílus így fejezi ki Az áruló lényegét, az igazságkereső, rendet teremtő szenvedélyt, a »jégpáncél alatti izzást«. Különösen nagy teljesítmény Ádám részéről Görgey színpadi alakjának megkomponálása, az a stílusteremtő erő, ahogy a tábornokot alakító Bessenyei Ferencet állítja reflektorfénybe.



    Görgeyként egy lehiggadt, eszközeit végsőkig egyszerűre kalapáló nagy művészt látunk. Szikár, szúrós tekintetű, epésen gúnyos, szikrázó intellektust, gyémánt-jellemű férfiút, a tettek s a mutatós gesztusok közt éles különbséget tevő, csak maga-magának elszámolni akaró humanistát. Önkritikusat; felejthetetlen, amint Bessenyei a végső következtetéseket levonja: »alattam... egy nap alatt kihűlt volna a nemzet« - mondja, s alig észrevehető, lemondó hangsúlyával irodalomnál pontosabb képet ad a mágikus kossuthi szenvedély, s a maga másfajta egyénisége közti mérhetetlen különbség tudatáról.



    Egy benső viharait visszafojtó, iszonyú konfliktusát önmagában vívó Görgeyt állított elénk Bessenyei. Megcselekedte a legnehezebbet: kifejezte, szinte mozdulatok nélkül, a lélek legszörnyűbb megpróbáltatásait, a pokol kínjait.[...]"



    Geszti Pál


    1966. 12. 22.

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Madách Színház Stúdió
    • Tolnay Szalon

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu