Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Esztergomi Várszínház

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet
    • 2022/2023
    • 2007/2008
    • 2006/2007
    • 2005/2006
    • 2004/2005
    • 2003/2004
    • 1991/1992

    Görgey GáborKomámasszony, hol a stukker?

    Komédia
    • Cukiaz alvilágbólBorbiczki Ferenc
    • A méltóságosRajhona Ádám
    • K. MüllerKálloy Molnár Péter
    • Kissaz intellektuelSchlanger András
    • Mártona vidékiHarna Péter
    • rendezőVas Zoltán Iván
    • díszlettervezőHúros Annamária
    • jelmeztervezőHúros Annamária
    • a rendező munkatársaCzipó Gabriella
    Görgey Gábor egyik legtöbbet játszott színpadi műve a Komámasszony, hol a stukker?, mely-ben az öt szereplő - öt társadalmi kategória képviselője - egy zárt térben egymás között váltogatja a hatalom bitorlójának és ősi szent öröklésének szerepét. A színmű teljes egészében a szituáció a helyzetkomikum kínálta eszközökre épül, s a jól megírt szövegek kitűnő lehető-séget jelentenek a színészek számára.

    „Komámasszony, hol a stukker?” című darabomat dühömben írtam. Úgyis mondhatnám: egy-fajta történelmi dühből. Nekem gyerekkoromból még vannak emlékeim a harmincas évek Magyarországáról, a világháborúról, 1944 szörnyűségeiről. Utána? 1945-ben egy kis vérsze-gény demokrácia-próbálkozás, majd a terror, az elnyomás kora, az enyhülések és szigorítások különböző változatai. Hol meggyötörtek, hol megaláztak bennünket, játékszernek tekintettek. Egyre inkább elegem lett a mi kis történelmünkből!
    Öt ember, társadalmunk (és történelmünk) öt prototípusa, fogoly egy zárt helyiségben. Min-denkinek az a célja, hogy kijusson innét, kivéve azt, aki éppen a hatalmat (a stukkert) birto-kolja és használja. Van kulcs a kivezető kapuhoz, fel van akasztva, de akinél a revolver, az mindig megakadályozza, hogy a többiek leakasszák. A stukker körbejár, mindenki másképp gazember és másképp kiszolgáltatott a hatalombitorlás komédiájában.
    Mint kiderült, az 1966-ban keletkezett mondanivaló semmit nem vesztett aktualitásából a rendszerváltással, a Nagyszovjet Birodalom széthullása után sem. Nyilván nem véletlen, hogy 1990-től nemhogy elapadtak volna, hanem sűrűsödtek a „Stukker” bemutatói nemcsak itthon és az egykori keleti blokk országaiban, hanem a nagyvilágban is, Londontól Amerikáig.
    A szerző ebben a komédiában azért röhög és röhögtet, nehogy a világ folyása láttán sírva fa-kadjunk.”

    2005. 07. 21.

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu