Írások
Karantén-színház: magát a fogalmat is te vezetted be rögtön a tavaszi lezárások másnapján. Azóta is – sajnos vagy szerencsére (?) - tudtok működni. Mennyire jött be az ötleted?
– Nagyon releváns ötlet volt, ezt az is bizonyítja, hogy 52 országban írtak rólunk. Az egyedi kulturális platform híre több száz millió emberhez jutott el. Az egyedülálló kezdeményezésnek köszönhetően a Reuters és a The New York Times cikkei után a kínai vezető TV-csatorna, a CGTN stábja is megjelent a TRIP hajón, hogy élőben tudósítson programjainkról.
Tehát ti voltatok a világon is az elsők?
– Igen, márciusban a TRIP a világban elsőként alkalmazkodott a megváltozott körülményekhez, és megalapította az Első Magyar Karantén-Színházat, amelynek már akkor szerves része volt a színházi előadásokon, felolvasóesteken túl az élő koncertek közvetítése is. Több, mint 480 ezer ember nézte a közvetítéseinket. Vicces volt, amikor Új-Zélandról, Kínából, Amerikából kaptunk üzenetet.
Merthogy angol nyelven is közvetítetek?
– Csináltunk angol nyelvű programokat is: magyar irodalmi pici gyorstalpalót Arany Jánostól kezdődően Örkény Istvánon keresztül egészen Nádasdy Ádám- fordításokig. Amikor vége lett a karanténnak nyár elején, akkor azt gondoltam, hogy ez egy olyan új műfaj, amit meg kell tartani és tovább kell fejleszteni. Magyarország valamelyik kisebb városából is kaptam egy üzenetet, hogy jaj de jó, hogy ezt csináljuk, mert amúgy soha nem jutott volna el a TRIP-re ... Tehát azzal úgy elég sokáig elégedett voltam, hogy az embernek van egy hajója az I. kerületben, a budapesti úri közönség eljön, s megnézi az előadásait, de amikor azt láttam, hogy a határok pillanat alatt kitágulnak, akkor elkezdtünk gondolkodni, hogy merre tovább. Megszüntettük az Első Magyar Karantén-Színházat – kicsit korán – rögtön, mikor feloldották a tilalmakat, és megalakítottuk a WebSzínházat.
Akkor most a járványhelyzet alatt a TRIP WebSzínháza fut tovább?
– A TRIP felismerte, hogy bárhová, bárkihez el tudja juttatni a kulturális tartalmait online – így a 2020/21-es évadban egy új repertoárt is épít, kifejezetten a virtuális térre tervezve. Az évadban a TRIP Hajó saját platformján, a www.webszinhaz.com oldalon közvetíti élő és rögzített színházi előadásait, irodalmi estjeit, táncelőadásait, koncertjeit. Az TRIP stream előadásain a képi és hangbeli megvalósítás minden esetben az adott program világához kapcsolódik, számos eredeti képkivágással, szokatlan kamerapozíciókkal, amik a helyszíni előadáshoz hasonló nézői élményt visznek a nézők otthonába. A streamelt előadások élő közvetítések, megőrizve a színházi–, koncertélmény jelenidejűségét, de a stream-premier után lehetőség van rögzített felvételként a későbbiekben is megnézni azokat a webszinhaz.com műsortárában. A tizennégy karátos autót sikerült az utolsó pillanatban még bemutatnunk, de az igazi repertoár nem tudott elindulni. Abból csináltunk egy koncertszínházi felvételt a Budapest Bárral, Keresztes Tamás rendezésében. A következő ilyen nagyobb színházi produkciónk a Tizenkét szék streamelt változata. Elég sok fiatal társulatnak adunk teret. A TRIP Hajó független alkotóműhely, amely összehozza a különböző színházakat, társulatokat, gondolkodókat, műfajokat. Egy hely, ahol az alkotóknak lehetősége van kilépni a megszokott kőszínházi keretekből. Van a hajón egy TáncKedd nevű sorozat, ahol kortárs tánccsapatok vesznek részt – ez is kvázi virtuális társulat. A programban résztvevő előadók és társulatok: Batarita, Duda Éva Társulat, Fehér Ferenc, Góbi Rita Társulat, Grecsó Zoltán/Willany Leó, TranzDanz, Pataky Klári Társulat, PR-Evolution Dance Company. A TáncKedd célja a minőségi előadások prezentálásán túl egy alkotóközösség létrehozása, amelyben a művészek együttműködve, egymást figyelve és inspirálva hoznak létre és mutatnak be új produkciókat. A TRIP Hajó különleges, változatos terei helyspecifikus előadások létrehozására is inspirálják a koreográfusokat. A kortárs művészeti térben a színház, a tánc és a zene nemcsak harmonikus egységben szolgálja a közönséget, hanem kreatív összeolvadásukból olyan produkciók jönnek létre, amelyek átlépik a hagyományos művészeti korlátokat.
A színház mellett a TRIP Hajón számos koncertet rendeztek békeidőben, ez a vonal most is hangsúlyos nálatok. Mik a tervek a koncert streamekkel?
– A koncertek kapcsán egyedi mentőcsomagokat alakítottunk ki, és felhívásként küldtük el a legkisebb amatőröktől egyenesen a mai vezető zenekarokig. Az elmúlt időszakban fellépett nálunk Kollár-Klemencz László a zenekarával, Szőke Szabolcs önálló estet rendezett, a Budapest Bár nálunk tartotta a hagyományos karácsonyi és szilveszteri koncertjét –sokezer nézővel –, az újév előtt NDK-s kívánságkoncertet tartott a Kiscsillag, nemrég a Kéknyúl adott különleges koncertet. Mindegyik stream egyedi, intim és különleges élmény – a mostani ínséges időszakon kívül is! Februárban a világszinten ismert Little G Weevil nálunk tartja lemezbemutató koncertjét, valamint Lovasi András szólóesttel várja a WebSzínház közönségét. Célunk, hogy a pandémia alatt egy (vagy akár több) egyedi koncertfilmet is leforgassunk a TRIP Hajóról közvetített koncertről, ami külön művészeti alkotásként él majd tovább. Az első koncertfilmet Frenkkel tervezzük.
Mi mást tervezel még a WebSzínházba?
– Folytatódik az Úszó Manézs és a NézőKépző//Online Powered by TRIP sorozat a hajón. A TRIP, a Qubit és az Energiaklub közös rendezvénysorozatot indított Energiahajó címmel. A havonta jelentkező beszélgetések az energiához, a klímaváltozáshoz és a környezetvédelemhez kapcsolódó aktuális témákat járják körül. Fut még egy online sorozatunk, a Vírus TV.
Vírus Tv. Ez mit jelent?
– Szomorkodunk, félünk, rettegünk a covidtól. De nagyon primer szinten viszonyulunk ehhez – tudjuk, hányan haltak meg, hányan gyógyultak meg. De itt nincs vége. Ez a helyzet egy sokkal drámaibb változást fog létrehozni bennünk, sokkal több defektust és nyomort szül majd – nemcsak pénzügyileg. Ennek próbálunk elébe menni. Elkezdünk olyan dolgokról beszélni, amiket a túléléshez, a dolog feldolgozásához érdemes már most elkezdeni beépíteni az emberek figyelmébe, hogy például mit jelent a magány, hogyan ismerkedünk egy ilyen helyzetben, mik a lehetőségek a távkapcsolatban vagy ész nélkül gyorsan össze kell költözni? De beszélünk a művészekről, hogy hogyan lehet túlélni, az oktatásban hogyan lehet részt venni, mennyire érvényes a távoktatás-helyzet? Ebben van egy partnerünk: Katz Dávid – a 24.hu riportere –, aki minden beszélgetés előtt csinál egy pár perces videómontázst és megkérdezi az adott témákról az utca emberét. Kéthetente jelentkezünk addig, amíg újra normális élet nem lesz. De a Vírus Tv is azért van kéthetente, mert a közbülső heteken a Tőkeportállal közös stream-adásunk van – különböző befektetési lehetőségekről, startupperekről, ötletekről – ez is egy szín a palettánkról.
Hányan tudják egyszerre nézni az előadásaitokat?
– 4000 jegyet bír el a szerver. A Karanténszínház minden programja ingyenes volt, továbbra is azt gondolom, hogy akkor az egy helyes döntés volt, hogy a művészek belső késztetésből és szolgálatból tartották fenn ezt az állandó színházi helyzetet. Most azonban már fizetősen csináljuk a streameket. mert a művészetnek igen is van ára és értéke, ebből élünk. A facebook nem alkalmas erre a felületre, mert lebutítja a képet, ezért építtettem egy szerverparkot a WebSzínház mögé, kialakítottuk a jegyvásárlás rendszerét. A néző kap egy linket, ez érvényes 6 órán keresztül, rámegy, megnézi. Ezáltal több, mint a hagyományos színház, hogyha lekési, akkor ugyanúgy, mint minden nagy TV-s csatornánál, van egy on demand lehetőség, tehát később is bármikor megnézheti a programot.
Akármit csinálsz, mindig egy kicsit előrébb jársz Élvezed is ezt az új típusú kihívást?
– Igen. Különösen a filmes világot. Kerülgettem én ezt már régóta, és sok örömet okoz ez a munka. Ez egy nagy kísérlet nekem, mert megpróbálom a kvázi élő előadásokba is beletenni a személyes nézőpontot, mégpedig úgy, hogy egy kameraman bennáll a térben, része a produkciónak, és általa egészen intim, közeli felvételeket kap a néző, olyanokat, amiket egy hagyományos színházi előadásban nem láthat. A művészet mindig a valóságra reflektál. Vannak a békeidők, amikor ez a valóság sokkal nehezebben megfogható, és vannak a krízishelyzetek, amikor reagálni kell a valóságra direktben. Én ugyanazt csinálom, amit eddig, de most alám szaladtak az események, csak oda kell figyelni arra, hogy mi történik.