Írások

Ha áttekintjük a hazai színházak műsorát, akkor a Katona József Színháztól az Újszínházig, az Örkénytől a Vígen át a számos helyen akad olyan előadás, amelynek a látványvilágát Antal Csaba tervezte, noha munkája jelentős része külföldi műhelyekhez köti.
„Építészként végeztem, ám elcsábított a színház: a díszlet- és jelmeztervezés. Azonban annyira szerettem színpadra vinni egy történetet, hogy aztán elcsábított a rendezés” – fogalmaz Antal Csaba, aki minden évben rendez egy-egy előadást, jórészt külföldön.
A hazatérése után azonban nem volt zökkenőmentes az elhelyezkedés. „Akkoriban mindenkinek feltüntették a szakmáját a személyi igazolványában. Okleves építészmérnök, nálam ez szerepelt. Mentem színházról színházra a kint készített terveimmel, az igazgatóknak tetszett, ám egy idő után azt kérték: mutassam meg a személyimet. Amint kiderült, hogy építész vagyok, elzavartak. Megpróbáltam honosíttatni a diplomámat, ám nem volt ilyen megállapodás a két ország között, így erre nem kerülhetett sor. Működött egy díszlettervezői grémium, akikhez bejelentkeztem, hogy szeretnék a szervezethez tartozni. Megnézték a munkáimat, majd azt felelték: elég sokan vagyunk már, és elhajtottak. Szóval tulajdonképpen egy kontárral beszélget, nincsen Magyarországon érvényes diplomám.”
A tanítás nem csupán kitérőnek bizonyult: húsz évig tanított rendezőket a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Székely Gábor osztályaiban, oktatott Lyonban Anatolij Vasziljevvel, a párizsi Conservatoire-on, Daniel Mesguich-osztályaiban, Strassbourgban vezette a díszlettervező iskolát. Tizennégy éve Velencében tart kurzusokat, és – ha csupán formálisan is –, de visszatért a kiindulóponthoz, hiszen a színházi osztály az építész képzésen belül működik. „Mivel az iskolát a La Fenice operaház szponzorálja, a próbák utolsó két hetére megkapjuk a Teatro Malibrant, és a bemutatott vizsgaelőadást még tízszer lejátsszuk. Nagyon fontos, hogy ha valaki színházban dolgozik, legalább egyszer tapasztalja meg: milyen színpadon játszani. Ezekben az előadásokban gyakran én is színpadra lépek, és mindig hívok pofi művészeket a diákok mellé.”