Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Írások

    • Interjúk
    • A hét arca
    • Határtalanul
    • Ismeretlen ismerősök
    • A nemzet erdélyi színészei
    • Művészek írták
    • Beszámolók
    • Beszélő képek

    Ember – szemben a gumifallal

    Zappe László
    2017. november 5.
    Hatalmas mennyiségű autógumi tölti meg a miskolci stúdiótermet. Tömör, sötét falat képeznek, amelynek résein kezek nyúlkálnak ki, talán szabadulni akarnak, talán elérni, megfogni valamit. Valahol mögöttük van a hercegi palota, mögöttük van a város is, ahol a történelem zajlik, ahol éppen forradalom van, vagy inkább csak hatalomváltás, az uralkodó családon belüli puccs.

    A történet azonban nem róluk szól, hanem egy kisemberről, aki hányódik, sodródik a történelem hullámain.

    Bertolt Brecht darabja, A kaukázusi krétakör sem elsősorban a régi kínai és egyúttal bibliai történetről szól, nem arról, ahogyan Salamon király, illetve Li Hszing-tao tanmeséjének bírója igazságot tesz a gyermekért küzdő anyák közt. Sokkal inkább arról, hogyan menti, óvja egy cselédlány a véletlenül rámaradt trónörökös csecsemőt, akit vér szerinti anyja menekülés közben elfelejtett magával vinni. Osztályharcos történetnek is szánta a szerző ezt a maga idejében, a második világháború utolsó éveiben, hónapjaiban arról, hogy az igazi emberség csak az elnyomottak, a kizsákmányoltak körében marad fönn, meg példázatnak is arról, miképpen kellene az ügyeket intézni egy szocialista társadalomban. Az eredeti keretjáték szerint két szovjet kolhoz vitáját kellene eldönteni a kínai mese tanulságos bölcsessége szerint. Ám Brecht jelentékenyebb műveiben a példázatnál mindig fontosabb az emberi történet. Most is.

    Fotó: Éder Vera
    Szőcs Artúr miskolci rendezésében pedig különösen az. A komor és súlyos díszletnél, amelyet bravúros könnyedséggel mozgatnak a színház munkásai, csak a két főszereplő fontosabb. Mindenekelőtt Grusét, a cselédlányt alakító Láng Annamária. Arra, amit nyújt, nehéz jobb szavakat találni az agyonkoptatott közhelyeknél: mélyen átélt, személyesen megtapasztalt, megszenvedett élet fájdalmát és bölcsességét szinte az első pillanatban megragadja, és cipeli végig, három órán át. Minden percét áthatja ez a szenvedés, miközben sokféle módon kell alakoskodnia, különböző elvárásoknak, mintáknak kell megfelelnie, ha a lassan hozzánövő gyermekkel együtt túl akarja élni a nehéz vándorút megpróbáltatásait.

    Amely vándorút egy rendkívüli, valóban forradalmi pillanatban ér véget. Ott, ahol a háború szeszélye folytán a részeges-cinikus-korrupt bölcs, Azdak kerül a bírói székbe. Őt Harsányi Attila játssza. Rendkívüli, sokoldalú színész. Mindentudását nemrég a Bethlen Téri Színházban egyszemélyes darab bravúrszerepében bámulhattuk – még ha a darabban több nem is volt. Itt alkoholos állapotban szerzett sebektől vérben úszva bíráskodik. Hangsúlyozza a szerep szélsőségeit, és ezzel aláhúzza, kiemeli azt, hogy ha most éppen igazságosnak tetsző ítélet születik is, az merő véletlen.

    A rendező az előadásból elhagyja az eredeti keretjátékot, a szovjet kolhozok vitáját, de nem egészen. Az előtérben kiállított papírfigurákon, amelyekbe beleállva a nézők fényképezkedhetnek, ott áll nagy betűkkel kinyomtatva minden lényeges tudnivaló. (A fotókon hazavihető módon.) Az előadásba azonban, amely sokkal többről szól, így mégsem zavarnak bele azok a tudnivalók, amelyek egyszerre szükségesek és feleslegesek is. A darab születési idejének és játszódási helyének tényei nem szűkítik a mondandót hajdani és újabb keletű politikai vitákra. A rendező nem használja a történelmet érvnek vagy bunkónak.

    Csak az ember igazán fontos, szemben a gumifallal, amely rugalmas, tömör, ingatag, bizonytalan, összeomlásában pedig hegyként mered elé.

    Bemutatók képekben

    • Villámcsapottak
      Szentendrei Teátrum Villámcsapottak
      rendezőKincses Réka
    • REVIZOR – РЕВІЗОР
      Gyulai Várszínház REVIZOR – РЕВІЗОР
      rendezőIfj. Vidnyánszky Attila
    • Janovics
      Kolozsvár Új Stúdió Janovics
      rendezőIfj. Vidnyánszky Attila
    • Mélyrepülés
      Temesvár Stúdió Mélyrepülés
      rendezőBalázs Attila

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu