Hírek
Egyesek szerint karakteres hangja egy James Bond-film főcímdalába kívánkozik, mások pedig egyenesen aranyba foglalnák a pop, a blues és a jazz területén egyaránt rendkívül otthonosan mozgó Rebekka Bakken nevét. A norvég díva egyébként előszeretettel dobja le magáról a műfaji kategóriákat, és – bár egy ragyogó adottságokkal bíró és kivételes szorgalommal megáldott énekesnő – rendre szerényen nyilatkozik eddigi sikereiről.
Elsősorban jazzdívaként tartják számon, de ő maga minden lehetséges alkalommal tiltakozik a kategorizálás ellen; nem pusztán azért, mert lételeme a szabadság, és idegenkedik a címkéktől, hanem azon oknál fogva is, hogy szívesen lépi át a különböző zenei stílusok határát jelző képzeletbeli vonalakat, ráadásul – mivel a szakmába outsiderként, autodidakta háttérrel érkezett – sosem volt önbizalma magát jazzénekesként meghatározni. Pedig minden jel arra mutat, hogy kishitűsége felesleges: három oktávot átfogó hangterjedelme, füstös orgánuma és páratlanul szuggesztív színpadi jelenléte mára a legkedveltebb, nemzetközi hírű előadók közé emelte, saját dalai pedig nemcsak a közönség, de a szakma elismerését is meghozták neki Európában és a tengerentúlon. 2017-ben elnyerte Ausztria legjelentősebb zenei díját, az Amadeus Awardot, de több ízben szerepelt már az ECHO-díj jelöltjei között is. Szerteágazó ízlését és kompromisszumoktól mentes alkotói hozzáállását jól jellemzi, hogy saját szerzeményein kívül készített már lemezt többek között E. E. Cummings verseiből és Tom Waits-számok újraértelmezéseiből is. Az est egyik felében a bluesosabb hangulatú Things You Leave Behind és a karácsonyt idéző Winter Nights című album legjavából kaphat ízelítőt a Müpa közönsége Bakken saját kvartettjének kíséretével, míg a koncert másik felében éppen az említett Tom Waits-lemezről hangzik el egy bővebb merítés a Modern Art Orchestra közreműködésével. A Fekete-Kovács Kornél vezette, zenei stílusokon átívelő koncepcióiról és üdítő hangzásvilágáról híres big band gyakran vállalkozik elsőre szokatlannak tűnő koprodukciókra: ezek sorába illeszkedik Rebekka Bakkennel közös műsoruk is.
November 2., kedd, 20:00–22:30 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Rebekka Bakken & Modern Art Orchestra
-
Művészek írták
Kurázsi mama – háborúink krónikája
A 2022-es Bakkhánsnők kapcsán írtam Terzopuloszról, a rendezőről: „Berlinben, Heiner Müller korszakos színházcsinálóval indult a 70-es években. Vele hozta létre 1994-ben a Nemzetközi Színházi Olimpiát, amit a tervek szerint jövőre Magyarország rendez meg. Terzopulosz mostani rendezése jó előjel.” Az általa keltett előérzet beteljesedett. 2024-ben Kurázsi mama is olyan nagyformátumú előadás, ami többet jelent önmagánál. Szegő György -
Művészek írták
Pinokkió
A Vígszínháznál mese-musicalben Presser Gábor-Sztevanovity Dusán 35 éve töretlen sikerű A padlás musicalje a mérce. És ezzel is konferálták fel most a Karácsony előtt műsorra tűzött Pinokkiót. Szegő György -
Művészek írták
Abszurd királyság
A Műcsarnok abban a reményben vette fel idei programjába az Übü király drámához köthető, élményszerű ugyanakkor informatív tárlatát, hogy az a kánont szélesíti és bizonnyal „művészetet művészettel csináló” kiállítás. Új kutatásokat prezentál: látványos módon.