Hírek
A Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolája a 2018/19-es tanév első szemeszterét Erdély Miklós munkásságának szentelte. A féléves művészeti kutatási projekt záróeseménye ez a kiállítás, mely Erdély Miklós és a Magyar Képzőművészeti Egyetem munkacímmel került meghirdetésre és 2018. december közepétől január végéig látható az MKE Barcsay termében. A kiállítás célja a vállaltan történeti tematika mellett új, erre az alkalomra készült művek bemutatása, melyek kiegészültek néhány korábbi művel, reprodukciókkal, valamint archív anyagokkal.
Ismert tény, hogy Erdély Miklós a XX. század második felének meghatározó jelentőségű alkotója 1946–47 folyamán egy tanéven át a Magyar Képzőművészeti Főiskola szobrász szakos hallgatója volt. Természetesen ez az egy éves időszak önmagában talán nem lenne elégséges indok erre a kiállításra, ám tudjuk, hogy élete során barátai és az MKF hallgatóinak generációi révén közvetve és néha közvetlenül szinte folyamatos, bár áttételes kapcsolatban állt az intézménnyel. Életre szóló barátság fűzte például Kondor Bélához és Altorjai Sándorhoz (mindketten a Főiskola volt hallgatói), majd az 1970-es és 1980-as évek generációihoz is. 1975-ben két előadást tartott a Főiskolán, aminek szerepe volt a Rózsa-presszó néven ismertté vált művészcsoport létrejöttében is. Az előadásokat követően egyes emlékezések szerint Erdélyt az intézményből kitiltották, melyre közvetlen bizonyítékokat ugyan nem lehet találni, de arra több dokumentum utal, hogy legalábbis nemkívánatosnak minősítették azt a szellemiséget, melyet munkáival és magatartásával képviselt.
Az 1970-es és 80-as évek fordulóján előbb a Maurer Dórával közösen vezetett Kreativitási Gyakorlatok résztvevői, majd az Indigo csoport tagjai között találunk számos akkori MKF-hallgatót. Közülük hatan 1981-ben rektori figyelmeztetést kaptak egy „nem engedélyezett” Indigós kiállításon való részvételért.
1990 után, Erdély halálát követően a hallgatók újabb generációi között is folyamatos az érdeklődés Erdély Miklós iránt. 2008-ban, születésének 80. évfordulója alkalmából az Intermédia Tanszék rendezett többnapos konferenciát emlékére.
A kiállítás kapcsolódik Erdély Miklós (1928–1986) születésének 90. évfordulójához, valamint egy speciális történelmi–intézménytörténeti időutazáshoz, vagyis kísérlet Erdély Miklós máig érő hatástörténetének új típusú bemutatására.
A szervezők köszönetet mondanak az Erdély családnak, az örökösöknek, az EMA-nak és az Indigo csoport tagjainak segítségükért.
Kiállított művek:
Altorjay Gábor–Bill McCagg, Eperjesi Ágnes, Erdély Miklós, az MKE Intermédia tanszék hallgatói, Kicsiny Balázs, Kondor Béla, Palotai Gábor, Sugár János
Új művek / MKE Doktori Iskola
Barakonyi Szabolcs, Barnaföldi Anna, Czene Márta, Dorsánszki Adrienn, Filo Veronika, Fusz Mátyás, Koller Margit, Kozsuhárov Zsuzsanna, Kristóf Gábor, Kútvölgyi-Szabó Áron, Szécsényi-Nagy Loránd, Zalavári András, Zékány Dia
A projek koordinátorai
Kőhalmi Péter, Sugár János, Szegedy-Maszák Zoltán, Peternák Miklós.
A kiállítás előkészítésében és megvalósításában közreműködtek
Kozma Éva, Bojtos Anikó, Antal Istvánné Edina, Majsai Réka
Kiállításépítés: Győri István
Grafikai design: Gábor Palotai Design
Web: Nyíry Géza
Új fordítások: Rudnay Zsófia, Sipos Dániel, Tóth Andrea
Kölcsönzők: Szépírók Társasága, Petőfi Irodalmi Múzeum, C3 Alapítvány és több magánszemély.
Támogató: Nemzeti Kulturális Alap
Kapcsolódó linkek
-
Művészek írták
Kurázsi mama – háborúink krónikája
A 2022-es Bakkhánsnők kapcsán írtam Terzopuloszról, a rendezőről: „Berlinben, Heiner Müller korszakos színházcsinálóval indult a 70-es években. Vele hozta létre 1994-ben a Nemzetközi Színházi Olimpiát, amit a tervek szerint jövőre Magyarország rendez meg. Terzopulosz mostani rendezése jó előjel.” Az általa keltett előérzet beteljesedett. 2024-ben Kurázsi mama is olyan nagyformátumú előadás, ami többet jelent önmagánál. Szegő György -
Művészek írták
Pinokkió
A Vígszínháznál mese-musicalben Presser Gábor-Sztevanovity Dusán 35 éve töretlen sikerű A padlás musicalje a mérce. És ezzel is konferálták fel most a Karácsony előtt műsorra tűzött Pinokkiót. Szegő György -
Művészek írták
Abszurd királyság
A Műcsarnok abban a reményben vette fel idei programjába az Übü király drámához köthető, élményszerű ugyanakkor informatív tárlatát, hogy az a kánont szélesíti és bizonnyal „művészetet művészettel csináló” kiállítás. Új kutatásokat prezentál: látványos módon.