Hírek
Olajozottan indult a Kecskemét City Balett szezonja vagy érezhető volt némi recsegés-ropogás a karantén utózöngéjeként?
Mivel társulatunk táncosai rendkívül leterheltek, a bezártság első időszaka úgy hatott, mint egy jól megérdemelt szabadság. Ahogyan azonban teltek a hetek, egyre jobban hiányzott mindenkinek a mozgás, így mindenféle vészmegoldások születtek, például táncos videókat készítettünk, amik felkerültek az internetre. Persze, egyik otthon sem ér fel egy professzionális balett-teremmel, balettórával, tréninggel, szóval igencsak tapasztalták a visszafejlődést. A nyárra ezért is hirdettem meg egy intenzív alapozó kurzust, hogy újra formába lendüljenek, most pedig már gőzerővel folyik a munka, úgyhogy senki sem panaszkodik mozgáshiányra.
A nemzeti színházzá avanzsálás a tánctagozat szemszögéből milyen extra lehetőségeket adott?
A legszembetűnőbb, hogy bővíthettük a tagozat létszámát. Tokai Rita már az előző évad végén csatlakozott hozzánk - az Anna Kareninában mutatkozott be. Egy nagyon kvalitásos, izgalmas művész, aki minden szempontból illik a társulat stílusához. Emanuele Co a Táncművészeti Egyetemen végzett, és noha olasz állampolgár, már kialakultak magyar kötődései is. Látott tőlünk előadást, megismerte az itt folyó szakmai munkát és ezért szeretett volna csatlakozni az együtteshez. Egy nagyon technikás, inspiratív, karakteres művész rajzolódott ki a szemeim előtt. Lajter Esztert a meghírdetett próbatáncunkon választottam ki, fiatal és tele van potenciállal. Az előző évekhez hasonlóan most is többen érkeztek hozzánk gyakornokként: Pete Csenge utolsó éves a Pécsi Művészeti Szakközépiskolában, és nálunk tölti a gyakorlati évét. Dolgoztam már vele Pécsett, akkor figyeltem fel rá. Kiváló adottságokkal rendelkező, szorgalmas táncos. Szigethy Norbert kiválasztotta magának a Kecskemét City Balettet, mindenképp velünk szeretett volna dolgozni. Látva ezt az elszántságot és a készségeit, egy nagyon ígéretes jövőkép él bennem róla.
Egyre nagyobb nemzetközi figyelem övezi a KCB-t. Emanuele érkezése is ennek a bizonyítéka?
Egészen pontosan 120 táncos jelentkezett külföldről a meghirdetett próbatáncra és rengeteg volt közöttük a figyelemre méltó tehetség. Sajnos azonban a vírus hozadékai, például az utazási korlátozások, nem adtak lehetőséget arra, hogy egy személyes találkozáson tudjam őket összehasonlítani. Közben más csatornák megnyíltak és a látóterembe kerültek a végül felvett művészek, ezért nem is szerettem volna erőltetni a külföldi táncosokat. Mindenképp érzékelhető viszont, hogy kinyílt a lehetőségek skálája, meglátjuk, a jövőben hogyan tudunk ezzel élni.
Ezek szerint el tudja képzelni, hogy bővüljön a külföldi táncosok névsora?
Ez attól függ, éppen mennyi szabad státusszal gazdálkodhatunk. Szerintem izgalmas egy ilyen vérfrissítés, Emanuele is új színt hozott a backstage-be: megváltozott a belső nyelv, angolul is kommunikálunk, és lehet, hogy még egy kis olaszt is tanulunk. Időről időre természetes egyfajta fluktuáció, de jelenleg tökéletesen rendben vagyunk ezzel a felállással. Kedves, jószívű, egymást szerető és becsülő, óriási teherbírású emberek alkotják a csapatot, amely minden tekintetben erős, és ez igazán különleges.
Évről évre hatalmas szinteket ugrik meg a Kecskemét City Balett, rendre meglepve újdonságokkal a közönséget. Ebben az évadban mire számíthatunk?
Idén a Hamupipőkével újítunk: eddig ugyanis még nem készítettünk nagyszínpadi, kizárólag táncos előadást gyermekeknek. Hosszú távra tervező alkat vagyok, ha szisztémáról van szó. Szakmai terveimet tudatosan alakítom, célom, hogy mindig egyre magasabbra tegyem a lécet magunknak és ezért kész vagyok minden nehézséget vállalni. Egy táncművész karrierje igencsak rövid, okosan kell gazdálkodni az idővel. Akadnak nehéz pillanataink, amikor úgy érezzük, túl sok a feladat, meghaladja az erőnket, de ezeken mindig túllendülünk. Személyes felelősségemnek érzem, hogy mindenkit a lehető leggyorsabban eljuttassak a legmagasabb szakmai pozícióba. Épp ezért minden évben inspirál, hogy olyan művet válasszak, amellyel lehetőséget teremtek a színpadon ennek megvalósítására. Igyekszem a körülmények és a műhelymunka során felgyülemlett tapasztalataimat, érzeteimet darabba formálni. Tudom, kinek milyen a tehetsége, humora, a szíve, a testi adottságai, és így passzítom hozzájuk a karaktereket, sőt, sokszor ezek alapján döntök egy-egy előadás mellett.
Fotó: Dömölky Dániel
A felnőtteket ugyancsak új előadással örvendeztetik meg, de maradnak műsoron a tavalyi nagy kedvencek is.
A Szentivánéji álommal nemcsak a felnőtteket, hanem az ifjúságot is igyekszünk megszólítani. Olyan módon szeretnék a műhöz nyúlni, hogy az a tradicionális értékek mellett frissességet is mutasson, és a fiatalabb korosztály elhiggye: a színházi előadás nem egy poros, kopott szórakozási lehetőség. Manapság szerte a világban táncszínházi előadásra járni abszolút trendi. Közös kedvencünk, a Négy évszak, amit a koronavírus miatt tavasszal jegelnünk kellett, továbbra is szívügyünk. Ez volt az első táncszínházi előadásunk itt, Kecskeméten, most pedig felújítva mutatjuk be az évad első felében. A csengő c. operában szintén közreműködik a balettkarunk. Az Anna Kareninát ebben a szezonban is láthatja még a közönség, illetve a Mutatvány de la Danse, ami egy igazi sikerdarabnak bizonyult, szintén műsoron marad. Vendégjátékokra ugyancsak kaptunk felkéréseket, aminek nagyon örülök. A Traviatát például a Művészetek Palotájában, míg az Anna Kareninát a Nemzeti Táncszínházban játszhatjuk, amik kiemelten fontos és rangos események a Kecskemét City Balett életében.
Folytatása következik.
Az intetjút készítette: Sárdi Barbara
-
Művészek írták
Kurázsi mama – háborúink krónikája
A 2022-es Bakkhánsnők kapcsán írtam Terzopuloszról, a rendezőről: „Berlinben, Heiner Müller korszakos színházcsinálóval indult a 70-es években. Vele hozta létre 1994-ben a Nemzetközi Színházi Olimpiát, amit a tervek szerint jövőre Magyarország rendez meg. Terzopulosz mostani rendezése jó előjel.” Az általa keltett előérzet beteljesedett. 2024-ben Kurázsi mama is olyan nagyformátumú előadás, ami többet jelent önmagánál. Szegő György -
Művészek írták
Pinokkió
A Vígszínháznál mese-musicalben Presser Gábor-Sztevanovity Dusán 35 éve töretlen sikerű A padlás musicalje a mérce. És ezzel is konferálták fel most a Karácsony előtt műsorra tűzött Pinokkiót. Szegő György -
Művészek írták
Abszurd királyság
A Műcsarnok abban a reményben vette fel idei programjába az Übü király drámához köthető, élményszerű ugyanakkor informatív tárlatát, hogy az a kánont szélesíti és bizonnyal „művészetet művészettel csináló” kiállítás. Új kutatásokat prezentál: látványos módon.