Hírek
2019. május 20-26. között rendezi meg a temesvári Csiky Gergely Színház a 12. Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozót, azaz a TESZT-et, ahol ezúttal nemcsak a régió, hanem egész Európa legjobb színházi előadásait láthatja a közönség. A rendezvény a színház legfontosabb projektje közé tartozik, hiszen fő célja a multikulturalitás támogatása, a szakmán belüli párbeszéd ösztönzése, illetve a legaktuálisabb színházi törekvések feltérképezése.
A fesztiválprogramban szereplő produkciók több mint fele Kelet-Európában, illetve a Balkánon született. Ez is bizonyítja, hogy a rendezvény a térség legizgalmasabb kulturális találkozójává nőtte ki magát, hiszen amellett, hogy ma már koncertek, kiállítások és egyéb kiegészítő foglalkozások is helyet kapnak a programban, az esemény lehetőséget biztosít a Románia, Szerbia és Magyarország közötti kulturális cserére úgy, hogy egyszerre ad teret az értékmegőrzésnek és a szabad kísérletezésnek.
Az idei TESZT programja a hős-antihős fogalompárra fókuszál, a válogatást ezúttal Balázs Attila fesztiváligazgató és fesztivál szervezőcsapata jegyzi. A beválogatott előadások egy része kortárs köntösbe öltöztetett klasszikus drámán alapul, a másik pedig nagyon is friss, napjaink akut válságaira reflektáló szöveg színrevitelét jelenti, amely éppen innovatív esztétikai nyelvével hívja fel magára a figyelmet.
A műsorban ezúttal is helyet kapott szkénés előadást, május 24-én tatabányai Jászai Mari Színházzal koprodukcióban készült Macbethet tekintheti meg a fesztiválközönség. Az előadás mind a főszerepet játszó Nagypál Gábor, mind Szikszai Rémusz rendező pályafutásában fontos szerepet játszik, hiszen míg előbbi alakításáért elnyerte a Gábor Miklós-díjat, utóbbi mozgásközpontú színpadi megoldásaival (amelyekben Király Attila koreográfusként segédkezett) új irányt jelölt ki munkásságában. Sőt a szövegváltozatot is maga jegyző rendező nem csak formanyelvében, hanem darabértelmezésében is eltér a szokásos sémáktól, a Macbeth ugyanis ezúttal nem elsősorban hatalomközpontú tragédiaként jelenik meg, hanem egy végzetes szerelem következményeként – és ennek a szerelemnek válik díszletévé a politika:
„Ebben a darabban nem látjuk Macbeth királyt kormányozni, mert nem erről szól a történet. Sokkal lényegesebb az a vívódás, ami a főszereplők alkotta gömbön belül történik – ide kapcsolódik a szerelmük is, és ezt veszi körbe a világ, amelyben élnek. Ez pedig a politika világa, ami nem egy morális világ, soha nem is volt az. Sem Shakespeare korában, sem azelőtt, sem azóta, és szerintem nem is lesz az soha.” – fejtette ki a Színház.hu-nak adott interjújában.
A fesztivál eredeti programjában további két szkénés előadás, Az öngyilkos, illetve a Kohlhaas is szerepelt, azonban a temesvári Városi Tanács által lecsökkentett költségvetés miatt a színház arra kényszerült, hogy lemondja meghívott produkciói jelentős részét.
A Kohlhaast Budapesten még június 8-án, a Macbethet pedig június 3-án, valamint 4-én láthatja közönség az idei évadban.
-
Művészek írták
Tündérpalota, ma – Csongor és Tünde
A Csongor és Tünde drámairodalmunk harmadik óriása – színpadra állítása örök kihívás volt és lesz. Vörösmarty Mihály instrukcióként nagy mennyiségben írt elő szcenikai csodákat, varázslatokat, amelyektől 1830 óta a mű nem a rendezők, inkább a látványtervezők álma. Szegő György -
Interjúk
Apám morális tartása az, ami beárazta vagy bemérte, hogy nekem miről mi az ítéletem
Verebes István színész, rendező, közéleti ember. Pályája évtizedeken átível, a színház, televízió és a publicisztika világába egyaránt. Lovas Ildikó -
Interjúk
„... az föld pedig vala ékesség nélkül való és puszta és setétség vala és az Úrnak lelke táplálja vala az vizeket…”
…köszönés után a Vizsolyi Biblia szavaival fogad Csernus Mariann, akivel utoljára 3 éve beszélgettem, amikor a Bethlen Téri Színházban ismét előadta a Biblia maga által dramatizált változatát, amelyet négy évtizeden keresztül játszott szerte az országban. Lovas Ildikó






















