Hírek
Karinthy-évforduló, 125 éves jubileum és Petőfi-emlékév – ezekre a fő pillérekre építette 2021/2022-es évadát a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, ám a kigondolt koncepció rendszeres továbbgondolása révén évad közben is folyamatosan bővült a repertoár, méghozzá különleges programokkal és történelemkönyvbe véshető eseményekkel.
„Két évvel ezelőtt megkaptuk a nemzeti minősítést, de a pandémia miatt sajnos nem igazán tudtuk megtapasztalni az ezzel járó kiváltságokat. Tavaly csak belekóstoltunk, így tulajdonképpen az idei volt az első olyan év, amikor egészében élvezhettük. Ráadásul jelentőségteljes évad elé néztünk, amelynek több prioritása is volt, mondhatni három pillérre építettük fel” – kezdte Cseke Péter igazgató.
Az első pillér: Karinthy 100
Karinthy Ferenc száz évvel ezelőtt született, ennek apropóján a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház és a Karinthy Színház közösen hozott létre két – az író tollából származó – egyfelvonásost, a Gellérthegyi álmokat és a Dunakanyart. „Két kiváló előadás született, nagyszerű színészi alakításokkal, épp ezért sajnáltuk, hogy a tervezett budapesti vendégjátékra nem kerülhetett sor. Ezt leszámítva, csodálatos évkezdés volt és mindkét előadás nagy sikerrel kísérte végig az évadunkat” – fogalmazott Cseke Péter.
A második pillér: 125 éves jubileum
1896. október 14-én, százhuszonöt évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit a kecskeméti színház, ennek apropóján a 2021/2022-es jubileumi évad egésze ünnepélyes hangulatban telt: a teátrum születésnapján egy rendhagyó színháztörténeti kiállítással indult a Magyar Művészeti Akadémia és a Kecskeméti Nemzeti Színház szervezésében, egy nappal később ezt követte az Elisabeth musical díszelőadása.
„A színház előcsarnokában egy csodálatos tábla őrzi, hogy 1892. május 13-án Ferenc József és Erzsébet királyné megkoronázása emlékéül a színház felépítésére a város közgyűlése pénzt adományozott, így tehát nem ok nélkül választottuk az Elisabeth musicalt, fontos kapcsolódásunk van a főszereplőkhöz” – emlékeztetett a teátrum igazgatója.
„Gyönyörű kiállítás és egy lélegzetelállító előadás született a jubileum apropóján, utóbbit több mint harmicezren látták eddig, ráadásul az évad végén ünnepeltük az ötvenedik előadást. Erre a különleges alkalomra ellátogatott hozzánk Dr. Franz Patay, a Vereinigte Bühnen Wien színházi társaság vezérigazgatója, Michael Römer zeneigazgató, továbbá Prisca Frischenschlager és Barbara Palier, a VBW munkatársai is, akik velünk együtt ünnepeltek” – tette hozzá, s emlékeztetett Michael Römer zeneigazgató akkori szavaira: „Köszönöm szépen, hogy megnézhettelek titeket a főpróbahéten. Már akkor éreztem, hogy ez a koncepció újfajta lendületet ad majd a darabnak. Óriási dolog, hogy ötven előadáson át formában tudtátok tartani a darabot és még ma is úgy léteztek a színpadon, mint legelőször! Az az energia, amivel játszottatok, hatalmas ajándék a közönségnek. Elképesztő, hogy képesek vagytok erre! Köszönöm!”
A harmadik pillér: Petőfi 200
A Kecskeméti Nemzeti Színház utolsó bemutatója egy izgalmas jubileumhoz kapcsolódóan készült el. Petőfi Sándor születésének kétszázadik évfordulója alkalmából országszerte számos program, esemény, kezdeményezés szerveződött.
„Szerettünk volna egy olyan Petőfi-darabot színpadra állítani, amit Magyarországon ritkán, vagy egyáltalán nem játszottak még. A Tigris és hiénára esett a választásunk, amely a költő egyetlen fennmaradt drámája; egy különleges, a Shakespeare-i fordítások alapján készült, a maga tehetségével megfogalmazott, rendkívül invenciózus és erős darab. Pataki András rendezésében kiváló évadzáróként méltó előadásává vált az évadunknak. András a jövő évadtól kezdve színházunk művészeti vezetője lesz.” – fejtette ki Cseke Péter direktor úr.
+ 1 pillér: További mérföldkövek
Az évadterv előkészítésekor úgy tűnt, a már rég várt színházfelújítás idén érinteni fogja a Ruszt József Stúdiószínházat, épp ezért utolsó előadásként a Leonce és Léna színmű került ott bemutatásra, ahol Cseke Péter igazgató úr szavaival élve: egy kiváló rendezőt avatott a teátrum Kovács Lehel személyében.
„Az eredeti terv szerint elindult volna a felújítás a Rusztban, így a következő oda tervezett előadásunkat már a Kecskeméti Törvényszéken mutattuk be. Rendkívül izgalmas volt ez a lehetőség, éreztünk benne egyfajta pikantériát, így tulajdonképpen örültünk a változásnak. A Terror című tárgyalótermi drámánknak végül a pandémia miatt egy időre át kellett költöznie a Kelemen László Kamaraszínházba, de a siker ott sem maradt el” – idézte fel a teátrum igazgatója. „A városban még a mai napig beszélnek róla, gyakran merül fel kérdésként, ki hogyan döntött: elítélte a vádlottat vagy sem. Véleményem szerint egészen lebilincselő előadás született, ami az évadunk egyik éke lett” – tette hozzá.
Nem volt ez másként azzal az Agatha Christie krimivel sem, amely a népszerű írónő egyik legsikeresebb színpadi műve. „Több mint tíz évvel ezelőtt bemutattuk az Egérfogót, a Pókháló pedig most hasonlóan nagy siker lett a kiváló színészi alakításoknak és az izgalmas rendezésnek köszönhetően” – hangsúlyozta Cseke Péter.
Emlékeztetett, amióta ő az igazgató, minden évben készül a társulat egy szilveszteri előadással. Ezúttal a Cirkuszhercegnő operettre esett a választás, amelyet Eszenyi Enikő rendezett. „Hatalmas sikert aratott a Kálmán Imre csodálatos zenéivel színpadra vitt előadás. Egy pillanatig sem volt kérdés, hogy a jövő évadban is játszani fogjuk. Már meg is hirdettük a szeptemberi időpontokat, és nagy örömünkre vészesen fogynak a helyek. Boldoggá tesz, hogy ennyire kedveli ezt az előadást a kecskeméti közönség” – fogalmazott.
A teátrum igazgatója a 2021/2022-es év vonatkozásában kiemelte továbbá a Kecskeméti Nemzeti Színház balett tagozatának, a Kecskemét City Balettnek előadásában látható Lotus projektet, amely az elmúlt évek egyik legkiemelkedőbb táncszínházi produkciójává vált, valamint köszönetet mondott Ilja Bocsarnikovsznak A mi kis városunkért. „Három évvel ezelőtt kezdtem el tárgyalni egy fiatal orosz rendezővel, akit akkor elképzeléseim szerint A revizorra hívtam volna meg, ám a pandémia és egyéb elfoglaltságai miatt nem tudta vállalni a felkérést. Idén végre megvalósult a közös munka, amelynek egy briliáns és szívmelengető előadás lett a produktuma. Nekem egyébként is személyes kedvencem ez a Thornton Wilder mű” – árulta el Cseke Péter.
Különleges, szép, megható, főként a fiatalokhoz szóló előadásként jellemezte Szente Vajk újragondolt Rómeó és Júliáját, amelynek zenéjét Szemenyei János szerezte, továbbá nagy sikerként hivatkozott az operában és balettben egyaránt megfogalmazott Bánk bánra is, amely igazi kuriózuma lett az évadnak. „Amikor elindítottuk a zenei tagozatunkat, még nem számítottunk rá, hogy az idei évben a zenekarunk és az énekkarunk is több mint száz előadást teljesít. Nélkülözhetetlen tagozatává váltak a teátrumnak, fantasztikus teljesítménnyel, kiemelkedő munkabírással segítik az előadásokat, hálásak vagyunk nekik” – hangsúlyozta a direktor.
Mint elmondta, minden évben elmaradhatatlan részét képezik a repertoárnak a gyermekelőadások, amelyből az idei évadban kettőt mutatott be a teátrum. „A jegesmedve szerelMese című klímamese különleges helyet foglal el a szívemben, ugyanis fontosnak tartom, hogy a gyerekek és a fiatalok találkozzanak ezzel a problémával és megismerjék a lehetőségeket. Nem titkolt célom, hogy az efféle iránymutatások a nagyszínház falain belül történjenek, hiszen ők azok, akik a potenciális közönségünk lesznek körülbelül tíz év múlva. Egyáltalán nem mindegy, hol és milyen előadásokat látnak nálunk” – szögezte le Cseke Péter, majd az évad második gyerekdarabjaként bemutatott Rigócsőr királyt méltatta.
A gyermekelőadások kapcsán a direktor a Lázár Ervin program sikerét külön kiemelte. „A programon belül több mint hétezer kisdiáknak tudtunk lehetőséget biztosítani a színházlátogatásra. Nagyszerűnek tartom, hogy léteznek efféle kezdeményezések és biztos vagyok benne, hogy a jövőbeni kulturális vezetés is folytatni fogja ezt” – tette hozzá.
Cseke Péter direktor beszámolt arról, hogy az évadban két sikeres Szín-Tár Fesztivál is lezajlott, az első pótlásként, a második pedig a normál menetrend szerint. „Ez a program különleges helyet foglal el a kecskeméti közönség szívében, ahogy természetesen a miénkben is. Évről évre érkeznek hozzánk a színművészeti egyetemek diákjai, három országból, immáron tizennegyedik éve. Véleményem szerint ez egy kiemelkedő és nagy jelentőségű fesztivál Kecskeméten” – hangsúlyozta.
Kiemelte azt is, hogy az évadnak fontos része volt a már régóta tervezett felújítás, amelyhez a tervek ugyan elkészültek, önhibánkon kívül mégis lemaradtunk a pályázatról, így a projekt tolódik, de az igazgató semmiképpen nem szeretne lemondani a felújításról. „Közel negyven éve nem volt felújítva a teátrum, gyakorlatilag mi vagyunk az utolsók a magyar palettán, akik továbbra is várnak. Nagyon bízom benne, hogy amikor az országunkat érintő gazdasági problémák elcsendesülnek, lesz lehetőségünk megvalósítani a terveket. Számomra ez kiemelten fontos, hiszen hat éve szívügyem a téma, rengeteg munkám volt és van vele és nem csak nekem, hanem vezetőtársaimnak is. Egy biztos: amikor sor kerül a felújításokra, gyönyörű két színházépületre számíthatunk, amelyek szépségükkel, valamint élhető munkakörülményeikkel az ország egyik legcsodálatosabb épületegyüttesét alkotják majd” – fogalmazott a direktor.
„Az elmúlt években nagyon magasra tettük a lécet, kiemelkedően sok díjat zsebelt be a társulatunk. Számomra ez azt is jelenti, hogy a kulturális kormányzat odafigyel a vidéki színházakra, ez fontos és jóleső érzés. Ahogyan az is, hogy nem csupán önkormányzati, de helyi díjakkal is bővelkedtünk” – számolt be örömmel az igazgató.
Elárulta, az idei évadot közel négyszáz előadással zárta a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az elért sikert pedig a jövőben, így a 2022/2023-as évadban is folytatni kívánja a vezetőség és a társulat. „Feltehetőleg minden játszóhelyünk megmarad az elkövetkezendő néhány évben, így zavartalanul tudunk működni az eddig megszokott terekben, olykor azokon kívül is. A cél az, hogy jövőre is hasonló sikerekben és mérföldkövekben legyen részünk. Az ország nem könnyű helyzetét figyelembe véve terveztük meg a következő évadunkat. Igyekszünk takarékosan és ugyanakkor a szokásosan magas művészi színvonalon megalkotni bemutatóinkat, amelyek mellett maradnak az idei év legsikeresebb előadásai is. Nagy elvárásokkal vágunk neki az újabb, immáron százhuszonhatodik évadunknak és nagyon remélem, hogy a kiváló kecskeméti közönségünknek sok örömet és rengeteg nagyszerű színházi pillanatot szerzünk majd” – zárta gondolatait Cseke Péter.
-
Művészek írták
Kurázsi mama – háborúink krónikája
A 2022-es Bakkhánsnők kapcsán írtam Terzopuloszról, a rendezőről: „Berlinben, Heiner Müller korszakos színházcsinálóval indult a 70-es években. Vele hozta létre 1994-ben a Nemzetközi Színházi Olimpiát, amit a tervek szerint jövőre Magyarország rendez meg. Terzopulosz mostani rendezése jó előjel.” Az általa keltett előérzet beteljesedett. 2024-ben Kurázsi mama is olyan nagyformátumú előadás, ami többet jelent önmagánál. Szegő György -
Művészek írták
Pinokkió
A Vígszínháznál mese-musicalben Presser Gábor-Sztevanovity Dusán 35 éve töretlen sikerű A padlás musicalje a mérce. És ezzel is konferálták fel most a Karácsony előtt műsorra tűzött Pinokkiót. Szegő György -
Művészek írták
Abszurd királyság
A Műcsarnok abban a reményben vette fel idei programjába az Übü király drámához köthető, élményszerű ugyanakkor informatív tárlatát, hogy az a kánont szélesíti és bizonnyal „művészetet művészettel csináló” kiállítás. Új kutatásokat prezentál: látványos módon.