Hírek
Vérbő olasz komédia premierjére készül a kecskeméti Katona József Színház társulata. Bemutató a Nagyszínházban, november 16-án, 19 órától.
A pénz és a szerelem szövi kuszaságba a cselekmény szálait Carlo Goldoni Nyaralásában. A komédiában Sirkó László egy szenvedélyes kártyást és filmproducert alakít, egyben aggódó édesapát, aki kisebb-nagyobb simlisségekre is kész, csakhogy boldognak lássa eladósorban lévő lányát.
A nyaralás helyszíne egy hajó, melynek tulaja az ingatag jellemű Filippo. A szenvedélyes kártyás azt állítja, hogy a hajót zsugán nyerte, ám efelől lehetnek kétségeink, mivel a nyaralók kompániájából senki sem hajlandó vele kártyázni – avat a részletekbe Sirkó László.
Filippónak ennél nagyobb gondja a lánya, és annak vőlegénye, aki költséges filmet akar forgatni. És lám, mit meg nem tesz a lányáért egy aggódó édesapa? Megszerzi a szükséges pénzt. De hiába, mivel a lánya már másba szerelmes…
És nem csak Giacinta, Filippo lánya szeretne a nyár végére bepasizni, férjhez menni, hanem minden más nő is, ezen a bizonyos hajón. Nem számít, hogy fiatal vagy öreg, hogy dáma vagy szolga, „folyton-fúrt” mind azon törik a fejüket, hogy pasast fogjanak maguknak – emeli ki a cselekmény egyik fő mozgatórugóját Sirkó László.
Carlo Goldoni 350 éve íródott olasz komédiája Rusznyák Gábor átiratában és rendezésében kerül színpadra. Az átirat kevésbé szószátyár, esetenként egy-egy félmondattal elintéz dolgokat. Rusznyák Gábor gyakran a nézőre bízza, hogy saját ízlése szerint fejezze be a színpadon játszók által felvetett gondolatot. Nem túlmagyaráz, hanem sejtet, mégis minden a helyére kerül. Meglehetősen tempós is az előadás.
A beszélő köntös után Sirkó Lászlónak a Nyaralás lesz a második premierje ebben az évadban. A musical gőzerővel fut, közben az olasz komédiát is próbálja a társulattal. A húzós kezdés után az évad második felében sem marad feladatok nélkül. Legközelebb Shakespeare: Othello, a néger mór című drámájában, majd Agatha Christie: És már senki sem, avagy tíz kicsi néger című krimijében láthatja majd a nagyérdemű.
A 46. színházi évadát tapossa. Van még Önben belső muníció a próbákhoz, az alkotói gyötrődéshez? – kérdeztük végül a színház örökös tagját. – Hazudnék, ha azt mondanám, hogy időnként nem szalad le a cérna, de azt hiszem, ez természetes. Ennyi végigjátszott színházi évad tapasztalatával az ember már másként lát dolgokat. Például, evidenciának él meg olyasmit, amit a fiataloknak esetleg még magyarázni kell. Ezzel együtt pontosan tudom, hogy ezt a hivatást nem lehet egyik napról a másikra befejezni. Amint az ember leáll, ott vége mindennek, abba tönkre is mehet. Úgyhogy igen, szívesen próbálok, játszok, művelem a színházat, még ennyi év után is.
Popovics Zsuzsa
A nyaralás helyszíne egy hajó, melynek tulaja az ingatag jellemű Filippo. A szenvedélyes kártyás azt állítja, hogy a hajót zsugán nyerte, ám efelől lehetnek kétségeink, mivel a nyaralók kompániájából senki sem hajlandó vele kártyázni – avat a részletekbe Sirkó László.
Filippónak ennél nagyobb gondja a lánya, és annak vőlegénye, aki költséges filmet akar forgatni. És lám, mit meg nem tesz a lányáért egy aggódó édesapa? Megszerzi a szükséges pénzt. De hiába, mivel a lánya már másba szerelmes…
És nem csak Giacinta, Filippo lánya szeretne a nyár végére bepasizni, férjhez menni, hanem minden más nő is, ezen a bizonyos hajón. Nem számít, hogy fiatal vagy öreg, hogy dáma vagy szolga, „folyton-fúrt” mind azon törik a fejüket, hogy pasast fogjanak maguknak – emeli ki a cselekmény egyik fő mozgatórugóját Sirkó László.
Carlo Goldoni 350 éve íródott olasz komédiája Rusznyák Gábor átiratában és rendezésében kerül színpadra. Az átirat kevésbé szószátyár, esetenként egy-egy félmondattal elintéz dolgokat. Rusznyák Gábor gyakran a nézőre bízza, hogy saját ízlése szerint fejezze be a színpadon játszók által felvetett gondolatot. Nem túlmagyaráz, hanem sejtet, mégis minden a helyére kerül. Meglehetősen tempós is az előadás.
A beszélő köntös után Sirkó Lászlónak a Nyaralás lesz a második premierje ebben az évadban. A musical gőzerővel fut, közben az olasz komédiát is próbálja a társulattal. A húzós kezdés után az évad második felében sem marad feladatok nélkül. Legközelebb Shakespeare: Othello, a néger mór című drámájában, majd Agatha Christie: És már senki sem, avagy tíz kicsi néger című krimijében láthatja majd a nagyérdemű.
A 46. színházi évadát tapossa. Van még Önben belső muníció a próbákhoz, az alkotói gyötrődéshez? – kérdeztük végül a színház örökös tagját. – Hazudnék, ha azt mondanám, hogy időnként nem szalad le a cérna, de azt hiszem, ez természetes. Ennyi végigjátszott színházi évad tapasztalatával az ember már másként lát dolgokat. Például, evidenciának él meg olyasmit, amit a fiataloknak esetleg még magyarázni kell. Ezzel együtt pontosan tudom, hogy ezt a hivatást nem lehet egyik napról a másikra befejezni. Amint az ember leáll, ott vége mindennek, abba tönkre is mehet. Úgyhogy igen, szívesen próbálok, játszok, művelem a színházat, még ennyi év után is.
Popovics Zsuzsa
-
Művészek írták
Kurázsi mama – háborúink krónikája
A 2022-es Bakkhánsnők kapcsán írtam Terzopuloszról, a rendezőről: „Berlinben, Heiner Müller korszakos színházcsinálóval indult a 70-es években. Vele hozta létre 1994-ben a Nemzetközi Színházi Olimpiát, amit a tervek szerint jövőre Magyarország rendez meg. Terzopulosz mostani rendezése jó előjel.” Az általa keltett előérzet beteljesedett. 2024-ben Kurázsi mama is olyan nagyformátumú előadás, ami többet jelent önmagánál. Szegő György -
Művészek írták
Pinokkió
A Vígszínháznál mese-musicalben Presser Gábor-Sztevanovity Dusán 35 éve töretlen sikerű A padlás musicalje a mérce. És ezzel is konferálták fel most a Karácsony előtt műsorra tűzött Pinokkiót. Szegő György -
Művészek írták
Abszurd királyság
A Műcsarnok abban a reményben vette fel idei programjába az Übü király drámához köthető, élményszerű ugyanakkor informatív tárlatát, hogy az a kánont szélesíti és bizonnyal „művészetet művészettel csináló” kiállítás. Új kutatásokat prezentál: látványos módon.