Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Hírek

    A Harag György Társulatról a magyar tudomány ünnepén

    2022. november 15.
    A Marosvásárhelyen megszervezett ünnepi eseményen Bessenyei Gedő István társulatigazgató is előadást tartott a társulat alapításáról, a hierarchia kialakulásáról és a nagybányai-szatmárnémeti társulat rendszerváltás előtti belső hatalmi viszonyairól.
    Marosvásárhelyen ünnepelte a Magyar Tudományos Akadémia 2007-ben alapított területi bizottsága, a Kolozsvári Akadémiai Bizottság a magyar tudomány ünnepét. A november 11-én, a Művészeti Egyetemen tartott konferencián idén a színháztudományé volt a főszerep: Kollár László Péter akadémikus (az MTA főtitkára) nyitóelőadását követően hat színházkutató tartott előadást. A rendezvényen a Harag György Társulat története is feldolgozásra került Bessenyei Gedő István társulatigazgató, színházkutató előadása révén, amelynek címe: A tükör lázadása. Intézményesülés, hierarchizáció, hatalom a nagybányai-szatmárnémeti társulatban.

    1953-ban, Nagybányán új romániai magyar társulat alakult a Nagybányai Állami Színház keretében (alapítását, 1948-ban, államosítási, intézményfelszámolási hullám előzi meg a vonzáskörébe tartozó tartományban, így a korábbi megyeközpontban, Szatmárnémetiben is). A társulatalapítók egyetlen osztályközösség tagjai voltak, akik saját korábbi tanárukat, Harag Györgyöt kérték fel az új színházi műhely vezetésére. A társulat 1956-ban Szatmárnémetibe költözött (a Nagybányai Állami Színház Szatmári Magyar Tagozataként), egy évvel később pedig önállóan intézményesült (Szatmári Állami Magyar Színház néven). 1968-ban román tagozattal bővült és újra nevet változtatott az intézmény (ekkor veszi fel a máig használt Szatmárnémeti Északi Színház nevet).

    Bessenyei kutatásában a társulat öndefiníciói, működési elvei, a rendezői színház szatmári modelljei szempontjából vizsgálta a társulat történetét, az intézménnyel szembeni, illetve az azon belüli hatalomgyakorlás kérdései mentén, különös tekintettel az utóbbi vonatkozásra. Az eddigiekben már jól dokumentált társulattörténet(ek) diskurzusát továbbgondolva, a társulatot nem mint egységes, közös akarattal bíró entitást tételezte, hanem olyan munkaközösségként szemlélte, amelyet folyamatos átrendeződésben lévő belső hatalmi viszonyok strukturálnak, amelyek az intézményszervezést és a művészi munka gyakorlatát egyaránt meghatározzák, közös eredetpontjuk pedig az alapítás előtti, egyetemi évek diákközösségéhez, annak belső heterarchiájához és felszín alatti hierarchiájához, illetve a tanár-diák viszonyt jellemző státuskülönbségekhez is visszavezethetőek.

    A társulatigazgatón kívül olyan színháztudósok tartottak előadást az ünnepen, mint Ungvári Zrínyi Ildikó, a KAB színháztudományi szakbizottságának elnöke és a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem Színháztudományi tanszékének vezetője, Bartha Katalin Ágnes, a kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetem Színház és Televízió Karának aldékánja, illetve Nagy Imola, Csizmadia Imola és Albert Mária, marosvásárhelyi színházkutatók. A könyvbemutatót és tudományos díjátadót is magába foglaló ünnepi rendezvényt a Kolozsvári Akadémiai Bizottság elnöke, Gábor Csilla nyitotta meg, a rendezvény végeztével pedig ugyanő mondott Zárszót.

    A magyar tudomány ünnepét 2003 óta ünneplik meg hivatalosan, november 3-án, a Magyar Tudományos Akadémia központi rendezvényén, majd az ezt követő időszakban számos területi bizottság, egyetemi és tudományos szervezet keretében is, arra emlékezve, hogy gróf Széchenyi István ezen a napon ajánlotta fel birtokainak egy évnyi jövedelmét a Magyar Tudós Társaság megalapítására, lehetővé téve ezáltal a Magyar Tudományos Akadémia intézményének létrejöttét, a magyar nyelvű tudományosság intézményesülését.
    • Művészek írták

      Tündérpalota, ma – Csongor és Tünde

      A Csongor és Tünde drámairodalmunk harmadik óriása – színpadra állítása örök kihívás volt és lesz. Vörösmarty Mihály instrukcióként nagy mennyiségben írt elő szcenikai csodákat, varázslatokat, amelyektől 1830 óta a mű nem a rendezők, inkább a látványtervezők álma.
      Szegő György
      2025. december 2.
    • Interjúk

      Apám morális tartása az, ami beárazta vagy bemérte, hogy nekem miről mi az ítéletem

      Verebes István színész, rendező, közéleti ember. Pályája évtizedeken átível, a színház, televízió és a publicisztika világába egyaránt.
      Lovas Ildikó
      2025. november 23.
    • Interjúk

      „... az föld pedig vala ékesség nélkül való és puszta és setétség vala és az Úrnak lelke táplálja vala az vizeket…”

      …köszönés után a Vizsolyi Biblia szavaival fogad Csernus Mariann, akivel utoljára 3 éve beszélgettem, amikor a Bethlen Téri Színházban ismét előadta a Biblia maga által dramatizált változatát, amelyet négy évtizeden keresztül játszott szerte az országban.
      Lovas Ildikó
      2025. november 19.

    Bemutatók képekben

    • Könnyűvel indul
      Vígszíház Házi Színpad Könnyűvel indul
      rendezőPass Andrea
    • Gettó
      Miskolci színház Gettó
      rendezőBéres Attila
    • Csongor és Tünde
      Nemzeti Színház Csongor és Tünde
      rendezőVidnyánszky Attila
    • A színházcsináló
      Orlai Produkciós Iroda A színházcsináló
      rendezőPelsőczy Réka

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu