Hírek
![](/cikkkep/normal/17799.jpg)
A program megálmodóinak megkeresésére a budapesti színházi neveléssel foglalkozó módszertani műhellyel, a Nyitott Körrel sikerült egy hosszú távú, határon átívelő együttműködést kialakítaniuk, mely keretén belül, előadáscserékre és tantermi előadás létrehozására kerül sor.
Ennek első állomása Székelyudvarhelyen zajlott november 5-7. között, amikor a Nyitott Kör a Tomcsa Sándor Színház vendégeként öt iskolában tartott komplex színházi nevelési előadást valamint, műhelymunka keretén belül avatták be a Tomcsa Sándor Színház, szinT programjában résztvevő színművészeket, a tantermi előadás készesítésének műhelytitkaiba. A múlt héten a Bethlen Gábor Alap támogatásának köszönhetően február 7-14. között zajlott a program második része Budapesten, ahol a Nyitott Kör vendégeként dolgoztak a székelyudvarhelyi színművészek a színház saját osztálytermi előadásán, melyet várhatóan májusban mutat be a társulat. A 9-12. osztályos korosztályt megszólító előadás, Meszlényi-Bodnár Zoltán rendezésében, olyan kérdéseket fog majd vizsgálni, többek között, mint: Hogyan tudok ellenállni a kollektív nyomásnak? Mi kell ahhoz, hogy megengedjem magamnak, hogy ne kövessem a közösséget? Hogyan tudok nemet mondani? Hogyan alakíthatom ki önálló gondolkodásomat a közösség mellett, vagy akár szemben vele? Befogadó/ elfogadó közösség vs. bántalmazó/ kirekesztő közösség?
A komplex színházi nevelési előadás, akár azt is mondhatjuk, hogy a kamaszoknak szóló előadás nagy hiánycikk Románia szerte, bár egyre nagyobb igény lenne rá - hangoztatják pedagógusok, diákok egyaránt, több fórúmon. Az ok abban keresendő, hogy ezek a színház eszközeivel elkészített jelenetek, jelenetsorok és a hozzájuk kapcsolódó felvezető és levezető foglalkozások, fontos szerepet tudnak játszani a kamaszokat érintő, foglalkoztató problémák feldolgozásában. „Az előadás közben megvalósuló nyílt interakciók kiegészíthetik, folytathatják a történetet, mélyíthetik és/vagy szélesíthetik a téma megértését stb., ám rendszerint elsődleges céljuk, hogy egy adott problémával kapcsolatban változást idézzenek elő a megértésben.”
Kapcsolódó linkek
-
Interjúk
„Mindig egy lépéssel a világ változása előtt” – interjú Balázs Attila fesztiváligazgatóval a TESZT 15 évéről
Tizenötödszörre vázolt sűrített képet az elmúlt egy év valóságáról, a világ aktuális állapotáról a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó – TESZT. Honnan indult, és merre tart a seregszemle – erről kérdeztük Balázs Attila fesztiváligazgatót, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház vezetőjét. -
Interjúk
„Olyan nyugalmat és felszabadultságot máskor nem érzek, mint éneklés közben”
Mezei Kinga színész, rendező, a Zentai Magyar Kamaraszínház művészeti vezetője. Legutóbbi rendezése a Hidegpróba Sziveri János költő és Benes József képzőművész életéből és alkotásaiból inspirálódik. Szerda Zsófia -
Művészek írták
Tragédia (Oidipusz éneke) – Világpremier
Szophoklész tragédiát írt, nem drámát – állítja a rendező. A tragédia szakrális forma. Amit hét színésszel: nem pszichológiai elemzésekre épülő dialógusokból formál meg az író-rendező. A kórusszerű vagy szóló dalok, a szakrális zeneiség, a költői tér és fények adják a teátrális formát. Az archaikus szöveg is a – szárd eredetű – Alessandro Serráé, ugyanő tervezte a díszletet, fényeket, ruhákat is. Szegő György