Theater Online
spacer
spacer
Főoldal TESZT Temesvár Fórum Képügynökség Képeslap
  
spacer
Képgaléria Színházak Portré Hírek Írások Bemutatók Linkek
spacer
Születésnapos: Claudiu Bleont, Nádasi Erika, Újréti László, Rumi László 2018. augusztus 17., péntek
spacer
Színházi hírek
Legfrissebb híreink
Let it be (Hadd legyen) kiállítás a debreceni MODEM-ben
Európai Hidak Fesztivál a Müpában
Kamionszínpaddal tér vissza az Opera Székelyföldre
Az évad első bemutatója a családoké
Óriási sikerrel zárult az udvarszínházi programsorozat
Bereményi Géza: IRÉN LEVELE


Képes hírek
Eötvös Péter az Operában
Kokan Mladenović Temesváron rendez
Vígnap 2011
Eszenyi Enikő köszöntése
Helmuth Stürmer
Ruttkai Éva-emlékdíj 2008
Eszenyi Enikő a Vígszínház igazgatója
Könyvbemutatók Kolozsváron
2018. július 17.
Ernyei Bea - Galambos Péter
Ványa bácsik, avagy nyaralj ködben
Kortársunk Csehov Minifesztivál

Csehov Ványa bácsi című drámája és egyéb dokumentumok alapján. Az Anyaszínház és az RS9 Színház előadása

Ványa bácsik, avagy nyaralj ködben

Július 28. 20:00

Esztrádisztikus, szimfonikus, misztikus punk-operett két részben

 

​Csehov Ványa bácsi című drámája és egyéb dokumentumok felhasználásával írta: Ernyei Bea és Galambos Péter

 

Szerebrjakov – Téri Sándor

Ványa – Maday Gábor

Asztrov – Menszátor Héresz Attila

Szonya – Kovács Olga

Jelena – Balogh Marianna

 

Dramaturg: Ernyei Bea

Zene: Kiszeljov Andrej, Fákó Árpád, Melis László, Menszátor Héresz Attila

Dalszövegek: feLugossy László, Melis László, Menszátor Héresz Attila

Technika: Vadász István

A rendező munkatársa: Kővári Szimonett

 

Rendező: Galambos Péter

 

„ – Tudtad, hogy a tudatlanság és a közöny az emberiség két legnagyobb problémája?

– Nem tudtam, de nem is érdekel.”

Esztrádisztikus, szimfonikus, misztikus punk-operett – olvasható az előadás színlapján. A Ványa bácsik, avagy Nyaralj ködben a legendás Bizottság együttes dalszövegeinek és Csehov drámáinak világát próbálja összehozni, a háttérben a putyini Oroszországgal, az amerikai pszichológus, Martin Seligman kísérleteivel és a dél-afrikai Igazság és Megbékélés Bizottságával. Az eredmény két felvonásnyi koncertszínház mindenféle izgalmakkal.

Martin Seligman amerikai pszichológus először két csoportnyi kutyával kísérletezett. Az egyik csoport tagjait békén hagyta, a másikat elektromosan sokkolta. Előbbi csoport tagjai könnyedén oldották meg a feladataikakat különféle szituácikóban, a sokkolt kutyák viszont meg sem kísérelték ugyanezt. A tanult tehetetlenséget Seligman később embereken is tesztelte, az elektromos sokk helyett kellemetlen zajjal kínozva őket. Az egyik csoport tagjainak megadta a lehetőséget, hogy egy gomb segítségével könnyedén megszüntethessék a zajt, a másik csoport tagjai számára viszont úgy állította be a rendszert, hogy ne tudják vele elnématani a hangot. Utóbbi csoport tagjai később, a rendszer visszaállítása után sem kísérleteztek a gomb megnyomásával.

Akit tehát rettegésben tartanak, aki beleragad a tartós sikertelenségbe, az egy idő után feladja a próbálkozást, mivel úgy tapasztalja, nem ura a saját sorsának. Úgysem fog sikerülni, mert eddig még egyszer sem sikerült. A kísérletek menetéről és eredményéről a Szerebrjakov professzort alakító Téri Sándor számol be a közönségnek, Maday Gábor üvöltése pedig illusztrálja, hogy az általa megformált, a nyugalmazott egyetemi tanár elismertségére és népszerűségére irigykedő Ványa bácsi az első csoportba tartozik. Kettejük játékát a professzor fiatal felesége, Jelena (Balogh Marianna), első házasságából származó lánya, Szonya (Kovács Olga), valamint a család birtokára érkező orvos, Asztrov (Menszátor Héresz Attila) karaktere egészíti ki. Díszletnek megteszi néhány napozószék, a zene viszont végig fontos szerepet kap a két és félórás előadásban.

A Bizottság zenekar kultikus slágerei, valamint feLugossy László PosztHús nevű formációjának dalszövegei alkotják Ernyei Bea és Galambos Péter darabjának gerincét (a Nyaralj ködben alcímet is feLugossy filmjének címe adja), ezek jelenítik meg a szereplők vágyait, kínjait, boldogtalanságát, és tökéletesen illeszkednek a csehovi figurák monológjaihoz és párbeszédeihez, Csehov Oroszországának 120 évvel ezelőtti világa pedig kísértetiesen hasonlít Putyin és Szurkov mai Oroszországához. És ha már a második felvonás elején bemutatott Szurkovot, a Putyint hatalomra segítő és a leválthatatlanságára épülő rendszert kidolgozó főtanácsadót a "mi" Habony Árpádunkhoz szokás hasonlítgatni, az orosz nép mindenkori tragédiáit, szenvedéseit és (tanult) tehetetlenségét is kézenfekvő a sajátunkéval rokonítani. A Ványa bácsik mégsem ennyire pesszimista.

A tanult tehetetlenség mellett megismerkedünk a tanult optimiztmus fogalmával is, ami a múlt elfogadása mellett a pozitív emlékek előhívását jelenti. Ehhez nem elég, ha egy pszichológus vagy tréner az arcunkba vágja, hogy dolgozzunk magunkon – hiába dolgozik magán a partra vetett hal, nem fog tudni alkalmazkodni a szárazföldi élethez. Ha idegen a közeg, nem magunkat kell lecserélni, hanem a közeget, ezzel pedig a legnehezebb utat választjuk. Megtudhatjuk azt is, hogy nemcsak halálfélelem, hanem életfélelem is létezik, ami nem más, mint az újtól, az ismeretlentől, a bizonytalantól, vagyis a szabadságtól való félelem. A végén pedig a világtörténelem egyedülálló kísérlete is előkerül: Dél-Afrikában, az apartheid-rezsim 1994-es leváltásakor felállt az Igazság és Megbékélés Bizottsága, azzal a céllal, hogy a bűneiket elismerők és a nekik megbocsátók békében élhessenek egymás mellett.

Akármennyire is összetett az esztrádisztikus, szimfonikus, misztikus punk-operett, egyértelmű kérdéseket fogalmaz meg. Legyőzhető-e a tanult tehetetlenség? Tehetünk-e valamit a kiszolgáltatottság, a közöny, a lustaság ellen? A haláltól vagy az élettől félünk-e jobban? A biztonság a fontosabb, akkor is, ha nem elégít ki? Vagy a szabadság, akkor is, ha bizonytalan? El tudunk-e képzelni olyan világot, ahol a hatalomra kerülők nem a hatalomból eltávolított elődeik bűneinek megtorlásával alapozzák meg hatalmukat? A klasszikus orosz dráma és a nyolcvanas évek magyar underground közegében gyökerező dalok házasságából egy friss és lendületes darab születik, és talán még az sem árt neki, hogy hajlamosak vagyunk azt hinni, mindent tudunk már a hatalom természetéről és saját gyengeségeinkről.

(Szarka Károly)

 

 

Korlátozott férőhely! •

 


A "Kortársunk Csehov Minifesztivál" program a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósult meg
www.nka.hu

-------------------

Jegyértékesítés és információ: 
Tourinform Zsámbék | 2072 Zsámbék, Szent István tér 3. 
23/342-318 | info@zsambekinfo.hu 

Jegyárak: Felnőtt jegy: 2.500 Ft | Diák/nyugdíjas jegy: 1.000 Ft

Jegyek válthatók az előadások napján a helyszínen és a jegy.hu online felületén. Pénztárnyitás az előadás kezdete előtt egy órával. Csak készpénzes fizetési lehetőség. 

Az előadások helyszíne: Műemlék Rakétabázis (Zsámbék külterület, Őrsi hegy) 

A zsámbéki Műemlék Rakétabázis megközelíthető: Zsámbékot Szomor felé elhagyva, a Fejér megye tábla után jobbra. 

A rendezvények előtt fél órával SZÍNHÁZI JÁRAT indul a Zsámbéki Művelődési Ház elől ( Etyeki utca 2. ) a Színházi Bázisra, majd az előadások után a Színházi Bázisról indul vissza Zsámbékra a helyközi járathoz, amely Budapestre közlekedik.

Utolsó helyközi járat indulása Zsámbékról: 22:30

 

 

spacer
spacer
spacer
Főoldal Médiaajánlat Szolgáltatásaink Partnerek Impresszum Linkek
© 2018. - THEATER Online - theater.hu

A Theater Online megjelenését támogatja a